23 jan 2015 06:00

23 jan 2015 15:57

Mest vardagliga frågor

Medborgarkontoret firar snart två år

Det är vardagliga saker som ligger folk närmast. Det har Medborgarkontoret – där man kan ställa frågor om smått som stort – märkt.
– Det här är det roligaste jobbet man kan ha. Det är kul att göra skillnad för medborgarna, säger chefen Mona Lindén.

Medborgarkontoret i Falköping öppnade våren 2013 och ligger i samma byggnad som biblioteket.

– Ett mål med verksamheten är att medborgarna ska känna sig delaktiga. Att det går att påverka politiker och tjänstemän, i stället för att sitta hemma och spekulera kan man framföra sina synpunkter och få svar, säger chefen Mona Lindén.

Verksamheten är till för alla, men är kanske lite extra viktig för dem som just flyttat till Falköpings kommun.

– Oavsett om man kommer från Norrbotten eller Serbien så har man ungefär samma frågor; boende, kommunal verksamhet, förskola, bygglov.

Ska vara enkelt

I och med att det ligger i samma hus som biblioteket blir det också en del spontana besök. En del undrar vad Medborgarkontoret gör.

– Det ska vara enkelt för medborgarna att komma i kontakt med kommunen. Tanken är att vi ska kunna hjälpa till utan att de ska behöva gå till stadshuset. Här ska man kunna ställa vilka frågor som helst. Vi har ingen expertkunskap, men vi har jobbat länge i kommunen och känner till den väl.

Har Medborgarkontoret inte svaret kan de lotsa vidare till rätt person. Det går både att ringa, mejla eller besöka Medborgarkontoret. Flest ringer.

– Vi har runt 600 samtal per dag. Men en hel del mejlar också får jag säga, säger Åsa Florén, biträdande chef.

Behöver flyktingguider

Medborgarkontoret för statistik över de ärenden som kommer in. Det är vardagliga frågor som ligger människor närmast, till exempel om det inte är skottat eller klippt. Flest ärenden har slussats vidare till samhällsbyggnadsförvaltningen (43 procent), socialförvaltningen (19 procent) samt kultur- och fritidsförvaltningen (16 procent).

– Vi har inte hållit på med statistiken så länge, det här är ärenden som vi har hunnit registrera. Så det är inte helt sanningsenligt.

Flyktingguide/språkvän sköts också via Medborgarkontoret av projektledaren Violeta Kazic.

– Syftet är att stödja språkinlärningen. Det är en stor verksamhet hos oss. Det är många som vill ha en flyktingguide, det svåra är att hitta etablerade medborgare i samma takt, konstaterar Mona Lindén.

Medborgarkontoret i Falköping öppnade våren 2013 och ligger i samma byggnad som biblioteket.

– Ett mål med verksamheten är att medborgarna ska känna sig delaktiga. Att det går att påverka politiker och tjänstemän, i stället för att sitta hemma och spekulera kan man framföra sina synpunkter och få svar, säger chefen Mona Lindén.

Verksamheten är till för alla, men är kanske lite extra viktig för dem som just flyttat till Falköpings kommun.

– Oavsett om man kommer från Norrbotten eller Serbien så har man ungefär samma frågor; boende, kommunal verksamhet, förskola, bygglov.

Ska vara enkelt

I och med att det ligger i samma hus som biblioteket blir det också en del spontana besök. En del undrar vad Medborgarkontoret gör.

– Det ska vara enkelt för medborgarna att komma i kontakt med kommunen. Tanken är att vi ska kunna hjälpa till utan att de ska behöva gå till stadshuset. Här ska man kunna ställa vilka frågor som helst. Vi har ingen expertkunskap, men vi har jobbat länge i kommunen och känner till den väl.

Har Medborgarkontoret inte svaret kan de lotsa vidare till rätt person. Det går både att ringa, mejla eller besöka Medborgarkontoret. Flest ringer.

– Vi har runt 600 samtal per dag. Men en hel del mejlar också får jag säga, säger Åsa Florén, biträdande chef.

Behöver flyktingguider

Medborgarkontoret för statistik över de ärenden som kommer in. Det är vardagliga frågor som ligger människor närmast, till exempel om det inte är skottat eller klippt. Flest ärenden har slussats vidare till samhällsbyggnadsförvaltningen (43 procent), socialförvaltningen (19 procent) samt kultur- och fritidsförvaltningen (16 procent).

– Vi har inte hållit på med statistiken så länge, det här är ärenden som vi har hunnit registrera. Så det är inte helt sanningsenligt.

Flyktingguide/språkvän sköts också via Medborgarkontoret av projektledaren Violeta Kazic.

– Syftet är att stödja språkinlärningen. Det är en stor verksamhet hos oss. Det är många som vill ha en flyktingguide, det svåra är att hitta etablerade medborgare i samma takt, konstaterar Mona Lindén.