19 mar 2015 06:00

19 mar 2015 06:00

Säsongsrekord i Mössebergsbacken

Intäkterna för liftkort i Mössebergsbacken ökade med 25 procent jämfört med förra säsongen.

– Vi slog alla tiders rekord under sportlovsveckan, säger Stig Dahlberg, FAIK.

Även för Mössebergs camping har det gått bra. Gäster som bokade genom den danska resebyrån Skitrip ökade med 30 procent under säsongen.

Backen kunde öppna redan vid nyår, två veckor tidigare än ifjol. I gengäld stängde anläggningen en vecka tidigare. Sammantaget var alltså säsongen en vecka längre än föregående år.

Totalt gav liftkorten intäkter på 1,5 miljoner kronor, vilket är 300 000 kronor mer än föregående säsong, som då var nytt rekord.

Ekonomin ser också bra ut på kostnadssidan.

– Vi har klarat oss från stora maskinreparationer i år.

Exakt hur mycket vinst det genererat är för tidigt att säga. Men man kan ändå redan nu dra slutsatsen att utsikterna för att kunna göra nya investeringar förbättrats.

Inför denna säsongen hade barnbacken byggts om och en ny lift installerats.

– Det har oftare varit mer folk i den backen än i andra. Personligen så skulle jag vilja bygga ut ytterligare.

Spiller över på andra

Framgången spiller också över på cafét vid backen och skiduthyrningen.

– Jag vågar nästan säga att båda parter ökade. Skidskolan hade också rekord vecka sju.

För Mössebergs Camping och Stugby har en fortsatt satsning redan inletts. Per Albinsson väntar besked om bygglov för de nya stugor som ska byggas på området, ett stenkast från liftsystemet.

– Nu ska vi bara bestämma vilka typer av stugor som vi ska ha.

Danskar guldgruva

Det är nu fyra år sedan Falköping inledde en riktad satsning mot Danska barnfamiljer som målgrupp. I oktober besökte turistbyrån en vintermässan Ski event i Århus som gett resultat.

– En ganska viktig mässa att vara med på. Vi kan se att vi har haft många från just Själland. Det har vi inte haft tidigare, säger Stig Dahlberg.

Utökat samarbete

Turistchef Klara Börjesson kallar säsongen för fantastisk. Samarbetet med turistrådet i Västsverige och Visitsweden fortsätter. Något som FAIK och näringslivsbolaget Falkoping.nu är med och finansierar.

– De har lagt extra krut på Ulricehamn och Falköping. Falköpingsbacken har haft flest besök av anläggningarna i Västsverige.

Det är nybörjarna som ses som den stora potentialen.

– Vi vill ha kvalitativa gäster. Det handlar om hur mycket man spenderar när man är här och hur länge, avslutar Klara Börjesson.

Även för Mössebergs camping har det gått bra. Gäster som bokade genom den danska resebyrån Skitrip ökade med 30 procent under säsongen.

Backen kunde öppna redan vid nyår, två veckor tidigare än ifjol. I gengäld stängde anläggningen en vecka tidigare. Sammantaget var alltså säsongen en vecka längre än föregående år.

Totalt gav liftkorten intäkter på 1,5 miljoner kronor, vilket är 300 000 kronor mer än föregående säsong, som då var nytt rekord.

Ekonomin ser också bra ut på kostnadssidan.

– Vi har klarat oss från stora maskinreparationer i år.

Exakt hur mycket vinst det genererat är för tidigt att säga. Men man kan ändå redan nu dra slutsatsen att utsikterna för att kunna göra nya investeringar förbättrats.

Inför denna säsongen hade barnbacken byggts om och en ny lift installerats.

– Det har oftare varit mer folk i den backen än i andra. Personligen så skulle jag vilja bygga ut ytterligare.

Spiller över på andra

Framgången spiller också över på cafét vid backen och skiduthyrningen.

– Jag vågar nästan säga att båda parter ökade. Skidskolan hade också rekord vecka sju.

För Mössebergs Camping och Stugby har en fortsatt satsning redan inletts. Per Albinsson väntar besked om bygglov för de nya stugor som ska byggas på området, ett stenkast från liftsystemet.

– Nu ska vi bara bestämma vilka typer av stugor som vi ska ha.

Danskar guldgruva

Det är nu fyra år sedan Falköping inledde en riktad satsning mot Danska barnfamiljer som målgrupp. I oktober besökte turistbyrån en vintermässan Ski event i Århus som gett resultat.

– En ganska viktig mässa att vara med på. Vi kan se att vi har haft många från just Själland. Det har vi inte haft tidigare, säger Stig Dahlberg.

Utökat samarbete

Turistchef Klara Börjesson kallar säsongen för fantastisk. Samarbetet med turistrådet i Västsverige och Visitsweden fortsätter. Något som FAIK och näringslivsbolaget Falkoping.nu är med och finansierar.

– De har lagt extra krut på Ulricehamn och Falköping. Falköpingsbacken har haft flest besök av anläggningarna i Västsverige.

Det är nybörjarna som ses som den stora potentialen.

– Vi vill ha kvalitativa gäster. Det handlar om hur mycket man spenderar när man är här och hur länge, avslutar Klara Börjesson.