04 maj 2015 08:00

04 maj 2015 08:11

Nytt på säsongspremiär

JUBILEUM: 20 år med mc-museet

Mc-museet på Danska vägen slår inte av på takten. Tre nyheter märks under den 20:säsongen som startade den 1 maj.

En Troophy med motor som tillverkades i få exemplar, en stilbildande Triump Grand prix och en speedway-mc från 1980-talet. Det är nyheter i stallet hos Conny Lingehed och de andra entusiasterna som tillsammans driver Lennart Magnussons mc-museum med130 cyklar i stallet.

– Man kan se det som en kulturgärning. På det här sättet ser man ju utvecklingen. Man slås av hur mycket av tekniken som kommer igen.

Speedwayhörna

Nu finns det inte plats för fler speedwaymotorcyklar på tredje våning. Bland rariteterna märks en Jawa Ricksson med topplock som Tony Richardssons far, Stig byggt. Han har också varit med att bygga en ram till en annan cykel. Fortfarande väntar de på att Tony eller Stig ska besöka museet med vad de själva tror är den största samlingen av speedwaycyklar i Sverige.

Falköping var stort på speedway på 1940- och 50-talet. Tävlingarna kördes där sedemera rivna A-huset vid Ållebergsgymnsiet låg. Tävlingar som kunde locka upp till 17 000 besökare. Senare har backtävlingar uppför Schelebacken också orsakat viss uppmärksamhet.

Tävlingsvästar

Speedwayhörnan ackompanjeras av tävlingsvästar från de olika stallen. Tyvärr finns inga tävlingsvästar kvar från det egna stallet, Falkarna. Detta sedan en klubblokal brann ner.

– Vi har frågat och sökt på alla sätt. Den västen är väl det vi saknar, säger Conny Lingehed.

En replika av klubbmärket som hittats på gamla foton finns dock på museet.

Rantens verktygsfabrik

Museet har också en gedigen samling tändstift. Här finns ett exemplar av Ervod, tillverkat i Falköping, av Rantens verktygsfabrik.

För att ge mer atmosfär åt museet finns så väl en bensintapp och flera emaljskyltar.

Filmaffischer

Entusiaster kan drömma sig tillbaka genom att titta på filmaffischer där olika motorcyklar varit med. Den nostalgiske kanske hajar till av titlar som ”De vilda änglarna” och ”Farlig kurva”. Den senare var Holger Löwenadler med i.

– Det är min favoritskådespelare.

I källaren trängs motorcyklar av olika märken som användes under andra världskriget. En kompakt och hopfällbar cykel, Corgi, var till för fallskärmshoppare att ta sig till samlingspunkten med, efter att ha landat i Holland eller Frankrike.

Här finns också en ”bromsbänk” för att testa effekten på motorer.

Bland prylarna märks också hjälm som bars av en soldat vid landstigningen i Normandie.

Mc-museet som är öppet maj-september drivs också av Lennart Magnusson, Göran Carlsson, Eskil Zandén och Björn Brändstam som alla gör personliga guidningar för besökarna.

En Troophy med motor som tillverkades i få exemplar, en stilbildande Triump Grand prix och en speedway-mc från 1980-talet. Det är nyheter i stallet hos Conny Lingehed och de andra entusiasterna som tillsammans driver Lennart Magnussons mc-museum med130 cyklar i stallet.

– Man kan se det som en kulturgärning. På det här sättet ser man ju utvecklingen. Man slås av hur mycket av tekniken som kommer igen.

Speedwayhörna

Nu finns det inte plats för fler speedwaymotorcyklar på tredje våning. Bland rariteterna märks en Jawa Ricksson med topplock som Tony Richardssons far, Stig byggt. Han har också varit med att bygga en ram till en annan cykel. Fortfarande väntar de på att Tony eller Stig ska besöka museet med vad de själva tror är den största samlingen av speedwaycyklar i Sverige.

Falköping var stort på speedway på 1940- och 50-talet. Tävlingarna kördes där sedemera rivna A-huset vid Ållebergsgymnsiet låg. Tävlingar som kunde locka upp till 17 000 besökare. Senare har backtävlingar uppför Schelebacken också orsakat viss uppmärksamhet.

Tävlingsvästar

Speedwayhörnan ackompanjeras av tävlingsvästar från de olika stallen. Tyvärr finns inga tävlingsvästar kvar från det egna stallet, Falkarna. Detta sedan en klubblokal brann ner.

– Vi har frågat och sökt på alla sätt. Den västen är väl det vi saknar, säger Conny Lingehed.

En replika av klubbmärket som hittats på gamla foton finns dock på museet.

Rantens verktygsfabrik

Museet har också en gedigen samling tändstift. Här finns ett exemplar av Ervod, tillverkat i Falköping, av Rantens verktygsfabrik.

För att ge mer atmosfär åt museet finns så väl en bensintapp och flera emaljskyltar.

Filmaffischer

Entusiaster kan drömma sig tillbaka genom att titta på filmaffischer där olika motorcyklar varit med. Den nostalgiske kanske hajar till av titlar som ”De vilda änglarna” och ”Farlig kurva”. Den senare var Holger Löwenadler med i.

– Det är min favoritskådespelare.

I källaren trängs motorcyklar av olika märken som användes under andra världskriget. En kompakt och hopfällbar cykel, Corgi, var till för fallskärmshoppare att ta sig till samlingspunkten med, efter att ha landat i Holland eller Frankrike.

Här finns också en ”bromsbänk” för att testa effekten på motorer.

Bland prylarna märks också hjälm som bars av en soldat vid landstigningen i Normandie.

Mc-museet som är öppet maj-september drivs också av Lennart Magnusson, Göran Carlsson, Eskil Zandén och Björn Brändstam som alla gör personliga guidningar för besökarna.

  • Rikard Jansson

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.