15 maj 2015 06:00

15 maj 2015 06:00

Draknästets råd: "Dubbla priset"

Tre företag på Handelsprogrammet testade sina affärsidéer på fyra entreprenörer när Draknästet kom till Ållebergsgymnasiet.

– Se det som en rolig grej men också en möjlighet att spetsa till er och träna för något som är bra både i skolan och som entreprenörer senare i livet, säger Peter Fritzson.

Först ut var Bright Light UF som gör nya ljus genom att smälta stearin i secondhand-koppar. Innan feedbacken funderade gruppen på vad juryn skulle säga.

– De kanske kommer säga något om priset och om det går att genomföra.

”Provsälj”

Men juryn nappade på idé. De rekommenderade dem att provsälja först.

– Men ni får inte vara rädda för priset. Det är en gåbortpresent som ni lätt kan dubbla priset på, säger Svante Schultz.

Draknästet fick också två andra idéer presenterade för sig. En grupp sålde vattentäta högtalare som passar till smartphones. En annan grupp ville anordna studentfester, sportturneringar och disco på loven.

– Då kan vi samarbeta med ungdomens hus. Vi behöver inte betala något och vi marknadsför deras verksamhet i gengäld.

Publik

Detta var fjärde året Draknästet arrangerades på gymnasiet. I år var det handelsprogrammets tvåor som presenterade inför några ettor i publiken.

Programsamordnare Marit Andersson berättar att flera affärsideer har ändrats under tidens gång. Två månaderna har eleverna haft på sig inför presentationen.

– Vi är glada att programrådet ställer upp som mentorer efteråt.

Panelen berömde deltagarna och Peter Fritzson konstaterade:

– Erfarenheter skaffar man sig bara genom att göra fel.

– Se det som en rolig grej men också en möjlighet att spetsa till er och träna för något som är bra både i skolan och som entreprenörer senare i livet, säger Peter Fritzson.

Först ut var Bright Light UF som gör nya ljus genom att smälta stearin i secondhand-koppar. Innan feedbacken funderade gruppen på vad juryn skulle säga.

– De kanske kommer säga något om priset och om det går att genomföra.

”Provsälj”

Men juryn nappade på idé. De rekommenderade dem att provsälja först.

– Men ni får inte vara rädda för priset. Det är en gåbortpresent som ni lätt kan dubbla priset på, säger Svante Schultz.

Draknästet fick också två andra idéer presenterade för sig. En grupp sålde vattentäta högtalare som passar till smartphones. En annan grupp ville anordna studentfester, sportturneringar och disco på loven.

– Då kan vi samarbeta med ungdomens hus. Vi behöver inte betala något och vi marknadsför deras verksamhet i gengäld.

Publik

Detta var fjärde året Draknästet arrangerades på gymnasiet. I år var det handelsprogrammets tvåor som presenterade inför några ettor i publiken.

Programsamordnare Marit Andersson berättar att flera affärsideer har ändrats under tidens gång. Två månaderna har eleverna haft på sig inför presentationen.

– Vi är glada att programrådet ställer upp som mentorer efteråt.

Panelen berömde deltagarna och Peter Fritzson konstaterade:

– Erfarenheter skaffar man sig bara genom att göra fel.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.