08 jun 2015 13:40

08 jun 2015 13:40

Resan är målet i sig för rälsbussentusiaster

Enligt tidtabell avgick Svenska motorvagnsklubbens rälsbuss från Falköpings station. För resenärerna väntar nu en drygt två veckor lång norrlandstripp genom Sommarsverige.

Det varken SJ:s dubbeldäckare eller MTR:s signalröda tåg som drog uppmärksamheten till sig på perrongen under måndagsmorgonen. I stället var det en av Svenska motorvagnsklubbens rälsbuss som gav sig iväg på äventyr.

Tvåveckorsresa

Klubben har cirka 600 medlemmar, varav de flesta är stödmedlemmar. Under drygt två veckor ska kärntruppen, ett 40-tal entusiaster åka upp vill Vassijaure som ligger utmed Malmbanan mot Narvik, för att sedan åka Inlandsbanan tillbaka. Där är (gods)trafiken betydligt glesare än den samlade trafiken utmed kusten.

Rälsbussen är en så kallad ”YB-nolltvåa” från 1950-talet. Motorvagnsklubben i landet har ett tiotal fordon. Den som står i Falköping gör en handfull medlemsresor per år men gör även charterresor.

Mot hemresan ansluter en ännu äldre rälsbuss och grupperna delar då upp sig.

Den första dagsetappen går nu till Bollnäs med efterföljande stopp i Sollefteå, Umeå, Piteå och Gällivare.

Mycket planering

Det ligger mycket planering bakom, berättar Björn Perneborn.

– Planering av hotellrum och tågvägen. Vi har en bra medlem som ser när det finns luckor i tågtrafiken.

Björn berättar att det är vitt skilda intressen hos resenärerna. En del är mer intresserade av infrastrukturen och tidtabellerna, andra som är mer intresserade av motorkonstruktionen.

Trots de många stoppen så är det inte resmålen i sig som hägrar mest hos Åke Paulsson, en av resenärerna som hoppade på redan i Falköping.

– Resan är målet, bedyrar han med ett leende.

Det varken SJ:s dubbeldäckare eller MTR:s signalröda tåg som drog uppmärksamheten till sig på perrongen under måndagsmorgonen. I stället var det en av Svenska motorvagnsklubbens rälsbuss som gav sig iväg på äventyr.

Tvåveckorsresa

Klubben har cirka 600 medlemmar, varav de flesta är stödmedlemmar. Under drygt två veckor ska kärntruppen, ett 40-tal entusiaster åka upp vill Vassijaure som ligger utmed Malmbanan mot Narvik, för att sedan åka Inlandsbanan tillbaka. Där är (gods)trafiken betydligt glesare än den samlade trafiken utmed kusten.

Rälsbussen är en så kallad ”YB-nolltvåa” från 1950-talet. Motorvagnsklubben i landet har ett tiotal fordon. Den som står i Falköping gör en handfull medlemsresor per år men gör även charterresor.

Mot hemresan ansluter en ännu äldre rälsbuss och grupperna delar då upp sig.

Den första dagsetappen går nu till Bollnäs med efterföljande stopp i Sollefteå, Umeå, Piteå och Gällivare.

Mycket planering

Det ligger mycket planering bakom, berättar Björn Perneborn.

– Planering av hotellrum och tågvägen. Vi har en bra medlem som ser när det finns luckor i tågtrafiken.

Björn berättar att det är vitt skilda intressen hos resenärerna. En del är mer intresserade av infrastrukturen och tidtabellerna, andra som är mer intresserade av motorkonstruktionen.

Trots de många stoppen så är det inte resmålen i sig som hägrar mest hos Åke Paulsson, en av resenärerna som hoppade på redan i Falköping.

– Resan är målet, bedyrar han med ett leende.

  • Rikard Jansson