23 sep 2015 21:15

23 sep 2015 21:15

Hoppas på danskar i skidbackarna

TURISM: Organisation marknadsför Falköping

På tisdagskvällen presenterades Vinterkampanjen av organisationen Visit Sweden. Det är en marknadsföring med syftet att locka danskar att komma till Falköping och åka skidor.

– Visit Sweden ska leda in skidresenärer till Sverige och Falköping Alpin ska fånga upp dem, säger Anne Schöldtz Bjerregård.

Näringsidkare inom turistbranschen hade samlats på Lärcenter för att lyssna på kampanjarbetare från Visit Sweden.

Anne Schöldtz Bjerregaard och Veronika Milata är baserade i Köpenhamn och har fått i uppdrag av Västsvenska turistrådet att marknadsföra Falköping som en vinterturiststad.

Organisationen Visit Sweden ägs dels av staten och dels av svensk besöksnäring. Arbetet utgår ifrån länder där det finns många potentiella turister som kan tänka sig att resa till Sverige.

Säsongens kampanj, riktad mot skidåkare i Danmark, har nu börjat och kommer att fortsätta över hela vintern. Kampanjarbetarna vet hur man väcker danskarnas intresse.

– Vi vill ge en känsla av vinter-Sverige, säger Veronika Milata.

– Danmark är en viktig marknad för Sveriges skidanläggningar.

Stig Dahlberg, vd för Falköping Alpin, berättade om utförsåkningens historia i Falköping. På senare år har backarna blivit allt mer välbesökta och danskar har hittat hit.

Bjerregaard och Milata presenterade hur annonseringen går till. Den har intensifierats och till största del kommer den att ske över internet.

Konkurrens

På Visit Swedens hemsida kan man som turist lätt kunna hitta till Falköping och dess turistverksamheter. Trenderna går upp vad gäller antalet besök på sidan.

Kampanjen är sofistikerad i hur den riktar in sig mot specifika målgrupper. Främst handlar det om att fånga intresset hos personer som är intresserade av natur och upplevelser. Reklamfilmer med detta specifika syfte visades.

De stora konkurrenterna är Norge och Österrike. Vinterkampanjen handlar mycket om att slå hål på de fördomar som kan finnas hos danskar om Sverige som vinterdestination.

Falköping har den fördelen att danskar har nära hit. Vanligast är att de kommer hit över tre dagar, en långhelg.

Näringsidkare inom turistbranschen hade samlats på Lärcenter för att lyssna på kampanjarbetare från Visit Sweden.

Anne Schöldtz Bjerregaard och Veronika Milata är baserade i Köpenhamn och har fått i uppdrag av Västsvenska turistrådet att marknadsföra Falköping som en vinterturiststad.

Organisationen Visit Sweden ägs dels av staten och dels av svensk besöksnäring. Arbetet utgår ifrån länder där det finns många potentiella turister som kan tänka sig att resa till Sverige.

Säsongens kampanj, riktad mot skidåkare i Danmark, har nu börjat och kommer att fortsätta över hela vintern. Kampanjarbetarna vet hur man väcker danskarnas intresse.

– Vi vill ge en känsla av vinter-Sverige, säger Veronika Milata.

– Danmark är en viktig marknad för Sveriges skidanläggningar.

Stig Dahlberg, vd för Falköping Alpin, berättade om utförsåkningens historia i Falköping. På senare år har backarna blivit allt mer välbesökta och danskar har hittat hit.

Bjerregaard och Milata presenterade hur annonseringen går till. Den har intensifierats och till största del kommer den att ske över internet.

Konkurrens

På Visit Swedens hemsida kan man som turist lätt kunna hitta till Falköping och dess turistverksamheter. Trenderna går upp vad gäller antalet besök på sidan.

Kampanjen är sofistikerad i hur den riktar in sig mot specifika målgrupper. Främst handlar det om att fånga intresset hos personer som är intresserade av natur och upplevelser. Reklamfilmer med detta specifika syfte visades.

De stora konkurrenterna är Norge och Österrike. Vinterkampanjen handlar mycket om att slå hål på de fördomar som kan finnas hos danskar om Sverige som vinterdestination.

Falköping har den fördelen att danskar har nära hit. Vanligast är att de kommer hit över tre dagar, en långhelg.

  • Jesper Sydhagen