22 aug 2014 06:00

23 jan 2015 15:48

Per Carlsson har väntat länge

I fem år har Per Carlsson med familj väntat på att få köpa den efterlängtade båten och förtöja den vid en fast plats i hamnen i Hjo. Hittills har det inte gått - kön till en båtplats tar tid att stå i. Nu har Per tröttnat på systemet och vill se åtgärder för att skapa fler båtplatser.

I en undersökning som Sweboat - båtbranschens riksförbund genomfört framgår att kötiden för att få en båtplats i Hjo hamn är mellan sex till tolv månader. Detta enligt uppgifter från Hjo kommun. Men enligt Per Carlsson är kötiden långt mycket längre än så.

– Jag har stått i kö sedan 2010 och är nu inne på mitt femte år. När jag ställde mig i kö hade jag plats 60 i den totala kön. Jag brukar ringa ett par gånger om året och senaste budet nu är att jag har ungefär plats fyra eller fem i kön för stora båtar, säger Per.

”Känns inte rimligt”

Han berättar att han tog sin skepparexamen år 2010 tillsammans med 15 andra, varav flera hade planerat att ha sin båt i Hjo.

– De jag känner till har alla sina båtar i Karlsborg nu.

Själv har Per och hans familj väntat med att köpa någon båt.

– Vi ville se till att ha en plats först. Hittills är det här den enda båt vi kunnat roa oss med, skämtar han och håller upp en barkbåt med papperssegel. Sedan återgår han till allvaret.

– Vi vill ju väldigt gärna ha vår båt i Hjo eftersom vi bor här. Dessutom har vi svärfar på Visingsö och det hade varit roligt att kunna ta båten och åka över. Men som det ser ut nu tror jag att det handlar om en tioårsperiod innan vi kommer få en båtplats. Det känns inte rimligt att det ska vara så. Dessutom tappar kommunen i besöksnäring på det här.

Flytande anläggning

I hamnen finns 220 båtplatser varav 13 är gästplatser. Att ställa sig i kö till fast båtplats kostar 300 kronor och sedan 100 kronor om året så länge man vill ha kvar sin köplats.

Inför den kommande renoveringen av pirarna och hamnkvarteret hölls under förgående år ett medborgarmöte på Park där man bland annat tog upp frågan om att utöka antalet båtplatser i samband med ombyggnationen.

– Förslaget var att bygga en flytande vågbrytare precis norr om Hjoåns mynning och rakt ut. Där skulle man få plats med ett 100-tal båtplatser utan att skada något befintligt. Det borde vara en bra fråga för politikerna att fundera på och driva, tycker Per.

I en undersökning som Sweboat - båtbranschens riksförbund genomfört framgår att kötiden för att få en båtplats i Hjo hamn är mellan sex till tolv månader. Detta enligt uppgifter från Hjo kommun. Men enligt Per Carlsson är kötiden långt mycket längre än så.

– Jag har stått i kö sedan 2010 och är nu inne på mitt femte år. När jag ställde mig i kö hade jag plats 60 i den totala kön. Jag brukar ringa ett par gånger om året och senaste budet nu är att jag har ungefär plats fyra eller fem i kön för stora båtar, säger Per.

”Känns inte rimligt”

Han berättar att han tog sin skepparexamen år 2010 tillsammans med 15 andra, varav flera hade planerat att ha sin båt i Hjo.

– De jag känner till har alla sina båtar i Karlsborg nu.

Själv har Per och hans familj väntat med att köpa någon båt.

– Vi ville se till att ha en plats först. Hittills är det här den enda båt vi kunnat roa oss med, skämtar han och håller upp en barkbåt med papperssegel. Sedan återgår han till allvaret.

– Vi vill ju väldigt gärna ha vår båt i Hjo eftersom vi bor här. Dessutom har vi svärfar på Visingsö och det hade varit roligt att kunna ta båten och åka över. Men som det ser ut nu tror jag att det handlar om en tioårsperiod innan vi kommer få en båtplats. Det känns inte rimligt att det ska vara så. Dessutom tappar kommunen i besöksnäring på det här.

Flytande anläggning

I hamnen finns 220 båtplatser varav 13 är gästplatser. Att ställa sig i kö till fast båtplats kostar 300 kronor och sedan 100 kronor om året så länge man vill ha kvar sin köplats.

Inför den kommande renoveringen av pirarna och hamnkvarteret hölls under förgående år ett medborgarmöte på Park där man bland annat tog upp frågan om att utöka antalet båtplatser i samband med ombyggnationen.

– Förslaget var att bygga en flytande vågbrytare precis norr om Hjoåns mynning och rakt ut. Där skulle man få plats med ett 100-tal båtplatser utan att skada något befintligt. Det borde vara en bra fråga för politikerna att fundera på och driva, tycker Per.

  • Malin Ingsten