04 jul 2015 06:00

04 jul 2015 17:34

Hjoföretag bakom ny hjulinnovation

I dagarna står rullskidor på programmet under SM-veckan i Sundsvall. Hjulen som sitter på skidorna är framtagna och producerade av Hjoföretaget Ipur AB.

– Jättekul att vi har fått vara med och plocka fram en produkt som åkarna ville ha, säger vd Mattias Jensen.

Sverige har många välkända längdåkare i toppskitet av världscupen i rullskidor den här säsongen. Utövarna, i synnerhet de som är bra på vinterhalvåret, hade ett önskemål om att någon i framtiden skulle göra att rullskidan inte skulle nå hastigheter som 70 km/h utan istället göra den mer lik traditionsenlig längdskidåkning på snö. När Hjo-företagaren Mattias Jensen fick erbjudandet om att försöka tillgodose åkarnas begär nappade han direkt.

– Vi fick förfrågan från rullskidslandslaget om att plocka fram tränings- och tävlingshjul och det accepterade vi omgående. Träningshjulen har varit i bruk i två år men tävlingshjulen har tagit lång tid att framställa, berättar Jensen som nu också har partnerskap i landslaget.

”Känts hopplöst”

I tre år har Ipur AB arbetat med att försöka producera hjul för turneringsbruk i polyuretan. Utvecklingen har varit långdragen och en hel del prototyper har skrotats på vägen. Under arbetsprocessen har inte mindre än fem underleverantörer avverkats, något som dock har varit viktigt då responsen från andra har varit a och o för att nå det slutgiltiga målet.

– Stundtals har det känts hopplöst. Ibland har man ju bara velat strunta i att ens försöka men nu skördar vi äntligen frukten av allt slit, säger Mattias Jensen.

Fixturer till bildörrar

Företaget som för tre år sedan bytte namn till Ipur AB har forslats från generation till generation och sysslar med att formgjuta polyuretan som är en typ av plast. De arbetar inte enbart med att producera hjul till rullskidor, bland annat skapas även fixturer till bildörrarna i Volvo-modellen XC90 i fabriken.

– Det finns oerhört många sätt att arbeta med polyuretan, däremot är det svårt att få råmaterialet rätt. Yttre omständigheter som fukt och värme är saker som påverkar framställningsprocessen mycket, säger Jensen.

Nu väntar Sundsvall för den verkställande direktören. Mattias Jensen som samarbetat med bolaget Elpex(som producerar skidan) ska dit och hjälpa till under eventet. I rullskidstävlingarna kommer alla deltagare att använda de rosa hjulen från Hjo-företaget för första gången i tävlingssammanhang och på startlinjen kommer bland annat Charlotte Kalla och Marcus Hellner att stå.

– Det ska bli kul att se hur vår produkt kommer att stå sig. Jag kommer också att mottaga synpunkter så att vi i framtiden kan framställa ännu bättre hjul, avslutar Mattias Jensen.

Sverige har många välkända längdåkare i toppskitet av världscupen i rullskidor den här säsongen. Utövarna, i synnerhet de som är bra på vinterhalvåret, hade ett önskemål om att någon i framtiden skulle göra att rullskidan inte skulle nå hastigheter som 70 km/h utan istället göra den mer lik traditionsenlig längdskidåkning på snö. När Hjo-företagaren Mattias Jensen fick erbjudandet om att försöka tillgodose åkarnas begär nappade han direkt.

– Vi fick förfrågan från rullskidslandslaget om att plocka fram tränings- och tävlingshjul och det accepterade vi omgående. Träningshjulen har varit i bruk i två år men tävlingshjulen har tagit lång tid att framställa, berättar Jensen som nu också har partnerskap i landslaget.

”Känts hopplöst”

I tre år har Ipur AB arbetat med att försöka producera hjul för turneringsbruk i polyuretan. Utvecklingen har varit långdragen och en hel del prototyper har skrotats på vägen. Under arbetsprocessen har inte mindre än fem underleverantörer avverkats, något som dock har varit viktigt då responsen från andra har varit a och o för att nå det slutgiltiga målet.

– Stundtals har det känts hopplöst. Ibland har man ju bara velat strunta i att ens försöka men nu skördar vi äntligen frukten av allt slit, säger Mattias Jensen.

Fixturer till bildörrar

Företaget som för tre år sedan bytte namn till Ipur AB har forslats från generation till generation och sysslar med att formgjuta polyuretan som är en typ av plast. De arbetar inte enbart med att producera hjul till rullskidor, bland annat skapas även fixturer till bildörrarna i Volvo-modellen XC90 i fabriken.

– Det finns oerhört många sätt att arbeta med polyuretan, däremot är det svårt att få råmaterialet rätt. Yttre omständigheter som fukt och värme är saker som påverkar framställningsprocessen mycket, säger Jensen.

Nu väntar Sundsvall för den verkställande direktören. Mattias Jensen som samarbetat med bolaget Elpex(som producerar skidan) ska dit och hjälpa till under eventet. I rullskidstävlingarna kommer alla deltagare att använda de rosa hjulen från Hjo-företaget för första gången i tävlingssammanhang och på startlinjen kommer bland annat Charlotte Kalla och Marcus Hellner att stå.

– Det ska bli kul att se hur vår produkt kommer att stå sig. Jag kommer också att mottaga synpunkter så att vi i framtiden kan framställa ännu bättre hjul, avslutar Mattias Jensen.

  • Ludwig Billengren