17 aug 2014 06:00

23 jan 2015 15:48

Kick-out för sommarlovsentreprenörerna

Sommarföretagen är nu avslutade och de entreprenörer som stack ut lite extra premierades under avslutningen.

Två företag hade båda i sin affärsidé och kalkyl räknat med att viss del av inkomsten skulle gå till välgörande ändamål. Sebastian med F#ck cancer Allservice skänkte 20 procent, ca 1000 kronor, till Barncancerfonden och Blomsterbarn, Linnea och Lina, skänkte 3000 kronor till organisationen Maskrosbarn, en anhörigförening för unga med föräldrar som har missbruks- eller psykiska problem.

Tänkt nytt

Bästa nytänkande gick till Kevin Karlsson med Karlssons kärltvätt. Kevin har tvättat soptunnor i Hjo och fått massor av positiv respons. Den mest kreativa utställningen gick till Nymålat. Jennifer har köpt, målat och sålt möbler. Bästa marknadsföring gjordes av Lukas Skiöld, som byggt en dirtbana för trickcykling i Knektaskogen. Till hjälp hade Lukas, kompisar, välvilliga föräldrar och kommunen.

– Det var jätte, jättebra, säger Lukas med ett stort leende, och roligt att göra något för barnen i Karlsborg.

Lärorik tid

Samtliga sommarlovsentreprenörer var överens om att de lärt sig mycket. Marknadsföring, skaffa kunder, ta ansvar, planera, passa tider, bokföring och att slutföra uppgiften.

– De har gjort en fantastisk resa, från osäkra till ansvarstagande företagare. Alla har vuxit i sina roller, säger Helene Wätterbo som jobbar på högstadiet i Hjo.

Fantasin har flödat. Fotograf, data, hembakta bullar, bär och svamp, armband, kassar, rensning av garage och uthus, städ- och trädgårdsservice, att skriva noveller och försöka få dem publicerade.

– Det har varit så lärorikt och roligt, tyckte de flesta. Vi fortsätter nog att driva eget.

Två företag hade båda i sin affärsidé och kalkyl räknat med att viss del av inkomsten skulle gå till välgörande ändamål. Sebastian med F#ck cancer Allservice skänkte 20 procent, ca 1000 kronor, till Barncancerfonden och Blomsterbarn, Linnea och Lina, skänkte 3000 kronor till organisationen Maskrosbarn, en anhörigförening för unga med föräldrar som har missbruks- eller psykiska problem.

Tänkt nytt

Bästa nytänkande gick till Kevin Karlsson med Karlssons kärltvätt. Kevin har tvättat soptunnor i Hjo och fått massor av positiv respons. Den mest kreativa utställningen gick till Nymålat. Jennifer har köpt, målat och sålt möbler. Bästa marknadsföring gjordes av Lukas Skiöld, som byggt en dirtbana för trickcykling i Knektaskogen. Till hjälp hade Lukas, kompisar, välvilliga föräldrar och kommunen.

– Det var jätte, jättebra, säger Lukas med ett stort leende, och roligt att göra något för barnen i Karlsborg.

Lärorik tid

Samtliga sommarlovsentreprenörer var överens om att de lärt sig mycket. Marknadsföring, skaffa kunder, ta ansvar, planera, passa tider, bokföring och att slutföra uppgiften.

– De har gjort en fantastisk resa, från osäkra till ansvarstagande företagare. Alla har vuxit i sina roller, säger Helene Wätterbo som jobbar på högstadiet i Hjo.

Fantasin har flödat. Fotograf, data, hembakta bullar, bär och svamp, armband, kassar, rensning av garage och uthus, städ- och trädgårdsservice, att skriva noveller och försöka få dem publicerade.

– Det har varit så lärorikt och roligt, tyckte de flesta. Vi fortsätter nog att driva eget.

  • Erika Fredholm