05 okt 2014 18:23

23 jan 2015 15:51

Kurser i gammalt hantverk

UTBILDNING: Renoveringskurs i Forsviks bruk

Vagnshistoriska sällskapet verkar för att bevara kunskapen om hästdragna vagnar, slädar och arbetsredskap. I helgen anordnades en kurs i renovering av trähjul med ekrar i Forviks bruks verkstäder.

Intresset är stort när hjulmakaren, Sören Westerström, pedagogiskt beskriver hur hjulnav, ekrar och fälgar tillverkas av ek, ask eller björkved.

– Att kopiera ett gammalt hjul är en bra början för att lära sig hantverket. Och ett stort tålamod är ett måste.

En gång i tiden blev han själv utbildad av en snickare som i sin tur lärt sig tekniken när han besökte amishfolket i USA. Luften doftar linolja och ur sina verktygslådor plockar han upp diverse verktyg som han använder när träbitarna formas fram ur veden.

– De vanligaste felen är oftast att det är glapp mellan delarna i monteringen och att virket inte har fått torka tillräckligt länge. Då är risken stor att hjulet inte blir stabilt och sprickor uppstår i virket.

Populära kurser

Lars Hellsten från VHS har renoverat och samlat vagnar i mer än ett kvarts sekel och i Älgarås har han ett vagnsmuseum.

– En vagn omfattar många olika hantverk och därför bjuder vi in olika specialister som föreläsare. Kurserna är uppskattade och mer än hälften av deltagarna återkommer flera gånger till Forsvik.

Nordiskt samarbete

För sällskapets ordförande, Peter Ambjörnsson, väntar närmast ett första möte med föreningens nordiska motsvarigheter i Stockholm om två veckor.

– Förhoppningen är att hitta samarbetsformer som kan bidra till att kunskaperna om äldre tiders ekipage inte försvinner.

Intresset är stort när hjulmakaren, Sören Westerström, pedagogiskt beskriver hur hjulnav, ekrar och fälgar tillverkas av ek, ask eller björkved.

– Att kopiera ett gammalt hjul är en bra början för att lära sig hantverket. Och ett stort tålamod är ett måste.

En gång i tiden blev han själv utbildad av en snickare som i sin tur lärt sig tekniken när han besökte amishfolket i USA. Luften doftar linolja och ur sina verktygslådor plockar han upp diverse verktyg som han använder när träbitarna formas fram ur veden.

– De vanligaste felen är oftast att det är glapp mellan delarna i monteringen och att virket inte har fått torka tillräckligt länge. Då är risken stor att hjulet inte blir stabilt och sprickor uppstår i virket.

Populära kurser

Lars Hellsten från VHS har renoverat och samlat vagnar i mer än ett kvarts sekel och i Älgarås har han ett vagnsmuseum.

– En vagn omfattar många olika hantverk och därför bjuder vi in olika specialister som föreläsare. Kurserna är uppskattade och mer än hälften av deltagarna återkommer flera gånger till Forsvik.

Nordiskt samarbete

För sällskapets ordförande, Peter Ambjörnsson, väntar närmast ett första möte med föreningens nordiska motsvarigheter i Stockholm om två veckor.

– Förhoppningen är att hitta samarbetsformer som kan bidra till att kunskaperna om äldre tiders ekipage inte försvinner.

  • Henrik Beck-Friis

Historik

Tillverkningen av vagnar för persontransporter var i Sverige som störst i slutet av 1800-talet. Motoriseringen av samhället i början 1900-talet gjorde att många vagnmakare i stället började tillverka karosser till fordonsindustrin. Hästdragna vagnar tillverkades för jordbruket ända fram till mitten av förra seklet.

Källa: Vagnshistoriska sällskapet