25 nov 2014 17:18

23 jan 2015 15:54

Skapande i ny tappning

STRANDSKOLAN: Nytt med kombinerad slöjd

Sy- och träslöjd kombineras på Strandskolan, en nyhet de inte haft tidigare. Alstren visas nu upp i en utställning utanför matsalen.

Eleverna i årskurs tre är uppdelade i tre gruppen, två har traditionell slöjdundervisning med trä eller textil. Den tredje gruppen har kombinerad sy- och träslöjd.

– Ibland behöver man textilmaterial när man håller på med träslöjd och det här öppnar upp nya möjligheter, säger läraren Mona Eklöf.

Vävt månadstavlor

Ludvig Jungren är en av eleverna som har kombinerad slöjd. De fick till uppgift att tillverka en tavla över den månad som de var födda i. De skulle också reflektera över vilka färger de förknippar med månaden.

– Först sandpapprade jag en träbit och sen målade jag den. Jag mätte ut var spikarna skulle sitta och därefter varpade jag och vävde, berättar han.

– Jag är född i oktober så jag valde brunt, gult, orange och grönt.

Lär på flera plan

Slöjd inbegriper fler ämnen i skapandet.

– Slöjd är så mycket mer än bara lärande om hantverk. Många tycker att slöjd är kul men reflekterar oftast inte själva över vad de faktiskt lär sig.

– Barnen får en helhetsförståelse för hur en tillverkningsprocess fungerar, de får räkna, läsa och lösa problem. Det viktigaste är inte att slutresultatet blir perfekt, fokus ligger mer på att utforska och experimentera, säger läraren Mia Johnsson-Gustavsson.

Provar nytt

Att utforska och experimentera berättar eleverna att de gör hela tiden. Tuva Borg vävde, repade upp och valde nya färger för att få hennes tavla att symbolisera februari som hon upplever den.

Det sker även i den mer traditionella slöjdundervisningen. Elias Törnqvist har gjort ett brädspel där spelplan, figurer och regler är helt hans egen skapelse.

Jennifer Davidsson har haft textilslöjd och tillverkat en gymnastikpåse.

– Det är roligt att jobba med händerna och man får tänka mycket, säger hon.

I utställningen ingår en hel del saker som eleverna har tillverkat under terminen som fullt fungerade blyertspennor, spel och nyckelbrickor i metall.

Eleverna i årskurs tre är uppdelade i tre gruppen, två har traditionell slöjdundervisning med trä eller textil. Den tredje gruppen har kombinerad sy- och träslöjd.

– Ibland behöver man textilmaterial när man håller på med träslöjd och det här öppnar upp nya möjligheter, säger läraren Mona Eklöf.

Vävt månadstavlor

Ludvig Jungren är en av eleverna som har kombinerad slöjd. De fick till uppgift att tillverka en tavla över den månad som de var födda i. De skulle också reflektera över vilka färger de förknippar med månaden.

– Först sandpapprade jag en träbit och sen målade jag den. Jag mätte ut var spikarna skulle sitta och därefter varpade jag och vävde, berättar han.

– Jag är född i oktober så jag valde brunt, gult, orange och grönt.

Lär på flera plan

Slöjd inbegriper fler ämnen i skapandet.

– Slöjd är så mycket mer än bara lärande om hantverk. Många tycker att slöjd är kul men reflekterar oftast inte själva över vad de faktiskt lär sig.

– Barnen får en helhetsförståelse för hur en tillverkningsprocess fungerar, de får räkna, läsa och lösa problem. Det viktigaste är inte att slutresultatet blir perfekt, fokus ligger mer på att utforska och experimentera, säger läraren Mia Johnsson-Gustavsson.

Provar nytt

Att utforska och experimentera berättar eleverna att de gör hela tiden. Tuva Borg vävde, repade upp och valde nya färger för att få hennes tavla att symbolisera februari som hon upplever den.

Det sker även i den mer traditionella slöjdundervisningen. Elias Törnqvist har gjort ett brädspel där spelplan, figurer och regler är helt hans egen skapelse.

Jennifer Davidsson har haft textilslöjd och tillverkat en gymnastikpåse.

– Det är roligt att jobba med händerna och man får tänka mycket, säger hon.

I utställningen ingår en hel del saker som eleverna har tillverkat under terminen som fullt fungerade blyertspennor, spel och nyckelbrickor i metall.

  • Anneli Malm