05 jan 2015 15:32

23 jan 2015 15:56

Balans föder framgång

KARLSBORG: Världmästare gav råd till unga simmare

På VM i Moskva 2002, tog hon tre guld och satte fem världsrekord. Tre år senare är hon både mentalt och fysiskt utbränd och väljer att avsluta karriären. I helgen föreläste Emma Igelström vid Karlsborgs simklubbs träningsläger, om vikten av att ha balans i livet för att lyckas prestera.

Det viktigaste rådet Emma Igelström ger till unga idrottare är att ha roligt och att de gör satsningen för sin egen skull, inte för att uppfylla någon annans förväntningar.

– Finner man inte glädjen i sin idrott bör man göra någonting annat.

Emma Igelström menar att det är viktigt att träna mycket men betonar vikten av att i unga år träna allsidigt och att planera in längre viloperioder efter hårda tränings- och tävlingsperioder. Först när suget kommit tillbaka ska man börja träna igen.

– Ett annat sätt att få variation under säsongen är att tävla i flera discipliner och ställa upp i olika distanser.

Målsättningar

Hon påstår att det är viktigt att ha en bra träningsplanering och tycker inte det är kontroversiellt med höga mål men trycker på att de måste finnas realistiska delmål längs vägen, annars är risken att man tappar sugen och lägger av.

Ett annan viktig sak är att äta tillräckligt mycket av en allsidigt sammansatt kost kombinerat med mycket sömn, vilket är en förutsättning för hålla sig skadefri och ger musklerna en chans återhämta sig.

God gemenskap

Till sist betonar Emma Igelström vikten av engagerade ledare som arbetar aktivt med att skapa en god gemenskap i föreningarna, vilket i förlängningen blir ett skyddsnät för att fånga upp idrottare som inte mår bra och som behöver stöttning.

Det viktigaste rådet Emma Igelström ger till unga idrottare är att ha roligt och att de gör satsningen för sin egen skull, inte för att uppfylla någon annans förväntningar.

– Finner man inte glädjen i sin idrott bör man göra någonting annat.

Emma Igelström menar att det är viktigt att träna mycket men betonar vikten av att i unga år träna allsidigt och att planera in längre viloperioder efter hårda tränings- och tävlingsperioder. Först när suget kommit tillbaka ska man börja träna igen.

– Ett annat sätt att få variation under säsongen är att tävla i flera discipliner och ställa upp i olika distanser.

Målsättningar

Hon påstår att det är viktigt att ha en bra träningsplanering och tycker inte det är kontroversiellt med höga mål men trycker på att de måste finnas realistiska delmål längs vägen, annars är risken att man tappar sugen och lägger av.

Ett annan viktig sak är att äta tillräckligt mycket av en allsidigt sammansatt kost kombinerat med mycket sömn, vilket är en förutsättning för hålla sig skadefri och ger musklerna en chans återhämta sig.

God gemenskap

Till sist betonar Emma Igelström vikten av engagerade ledare som arbetar aktivt med att skapa en god gemenskap i föreningarna, vilket i förlängningen blir ett skyddsnät för att fånga upp idrottare som inte mår bra och som behöver stöttning.

  • Henrik Beck-Friis