13 apr 2018 11:28

Årsmöte hos SAK

FRÅN LÄSARNA

Skövde Allmänna Konstförening valde ny ordförande vid årsmötet. Efter tolv år lämnade Jan Gustafson över till mångårige styrelsemedlemmen Nicolas Krizan. Årsmötet var välbesökt med 40 medlemmar.

Styrelsen har nu följande uppsättning: Ordförande Nicolas Krizan, vice ordförande Kerstin Lorentz, sekreterare Ann Wiking Ståhl, kassör Christer Junkergård, medlemsansvarig Maud Bjerklinger, ledamöter: Jan Gustafson, Britt-Marie Alexandersson, Ulla Andersson och Anders Dolfe.

Under året har SAK haft elva sammanträden. Föreningen är ansluten till Sveriges Konstföreningar. Vid årsskiftet hade föreningen 671 medlemskap, en liten ökning från förra året. Resorna har gått till Småland, Göteborg, Helsingfors, Värmland, Nääs, Skara och Uppsala. Samt konstnärsbesök hos Ann Lönn på Kinnekulle och Barbro Christoffersson i Hjo. En illustratörskväll med Christina Jonsson och Nicolas Krizan arrangerades i Hermodhuset. Och två kvällsresor gick till Kollängens Tingshus samt till Konstgården Redberga. Ett besök på Bovieran och ett hos Rapp Fastigheter stod också på programmet. I samarbete med NBV Väst genomfördes en extra aktivitet, utställningen ”Hemåt!? – skaraborgska serieskapare” på Galleri Lucifer och Galleri Lilla Huset. 228 personer besökte utställningen med medlemsvinsterna på Galleri Lucifer 13–14 januari 2018. 37 verk lottades ut.

SAK arrangerade utställningen ”Still life” med Eva Ström Svensson i Konstmuseet. Bo Borg berättade om konstnären och med stöd av sponsorer skänkte föreningen ett verk av Eva Ström Svensson till Konstmuseet.