08 feb 2014 05:00

23 jan 2015 15:38

Tänker du utanför boxen?

Krönika av Désirée Lerider

I veckan är det möbelmässa i Stockholm, en av de viktigaste mötesplatserna för möbelindustrin. Vi var såklart också på mässan för att besöka våra kunder som ställde ut där samtidigt som vi tittade på hur konkurrerande företag till våra kunder kommunicerade. Tyvärr tycker jag att möbelmässan i Stockholm blivit allt mer försiktig och inte alls är så experimentell som den var för några år sedan. Det är få eller inga företag som tänker utanför boxen eller ifrågasätter hur vi möblerar på våra kontor eller hemma. Och det är tyvärr så ofta. Nästan varje gång jag besöker en mässa slår det mig hur konventionella de flesta företag är och hur lite de använder mässan till att göra något mer än bara delta.

Däremot vill jag höja hatten för Kjell Hammar på SA Möbler. Han har trots många år i branschen fortfarande lust, nyfikenhet och en vilja att utveckla nya idéer om hur ett modernt kontor skulle kunna fungera. Tillsammans med en av sina konstruktörer och designers har han tagit fram ett nytt koncept för att avdela arbetsplatser på ett enkelt sätt. I december kom han på idén och nu till mässan, knappt en månad senare, finns det en prototyp klar som presenterades. Det ska bli spännande att få följa utvecklingen.

Ett annat bra exempel är när Fagerhult belysning passade på att förutom att vara på mässan för några år sedan även hyrde in sig på Nationalmuseum i Stockholm. Dit bjöd de in sina potentiella kunder och lät dem uppleva en spektakulär ljusshow signerad en av världens främsta ljusarkitekter. Det blev en snackis i deras målgrupper och de gjorde något mer än att bara delta på en mässa rakt upp och ner. Detta gjorde att de fick mer skjuts på affärerna under mässan än de hade fått genom ett vanligt traditionellt deltagande.

Just nu skulle jag vilja vara VD för Volvo för de har verkligen gjort en lyckad resa genom att tänka kommunikation tillsammans med sälj på ett annat sätt än vad som är brukligt i deras bransch. Åter igen ett företag som vågar tänka utanför boxen. Det började som bekant med att de lyckades få Swedish House Mafia att ställa upp i en reklamfilm om nya Volvo XC60, samtidigt som filmen var gruppens farväl genom budskapet Leave the world behind. För några veckor sedan var det dags för uppföljaren, denna gång med Zlatan och budskapet Made in Sweden. En lysande idé att ta nationalsången till en ny nivå och samtidigt lyckas få samma ton och känsla i filmen som i den med SHW. Och att det är en Skövdekille vid namn Andreas Malm som har tagit fram konceptet blir ju extra kul för oss Skövdebor – eller hur?