05 apr 2014 04:15

23 jan 2015 15:41

Mässdags - igen!

Krönika av Désirée Lerider, vd på Factum reklambyrå.

I min förra krönika skrev jag om Möbelmässan. Nu har jag varit på en annan mässa som även den är viktig för många Skaraborgsföretag - NordBygg. Den går av stapeln i Stockholm vartannat år och samlar över 800 utställare från cirka 30 länder som ska visa utvecklingen inom bygg-, VVS- och fastighetsbranschen.

Några av er kanske minns att jag i min förra krönika var måttligt imponerad av många av de företag som ställde ut på möbelmässan. Det var inte många som hade tänkt utanför boxen och gjort något kommunikativt bra och/eller annorlunda för att locka besökare till sin monter. Få tänker igenom hur viktigt det är sticka ut, väcka uppmärksamhet och se till att få resultat av den satsade marknadsföringskronan – som är stor.

När jag åkte till NordBygg var jag förväntansfull. Jag for till Stockholm med nytt hopp om att kanske få se eller uppleva något annorlunda i byggbranschen sett ur ett marknadsföringsperspektiv. Jag brukar alltid besöka Nordbygg och det har varit upp och ner i kvalitet vad gäller både utställare och besökare. Men den här gången var det riktigt bra! Det fanns ett företag som lyste som en stjärna och hade gjort något mer än att bara köpa sig en yta, ställa upp sina produkter och dela ut kataloger/broschyrer. Ramirent tog med oss besökare på en resa genom deras produktflora och företag genom att låta oss gå en inbyggd snitslad bana. Den avslutades med ett besöksrum där personalen tog hand om alla som hade genomfört banan. Det låter väl inte så märkvärdigt, tycker du kanske nu? Det var det inte heller. Men smart. Och kostnadseffektivt. Jag blev nyfiken på om de hade sett någon effekt av detta och hade ett långt samtal med företagets vd som menade på att de har fått 4-dubbelt så många kontakter i år jämfört med föregående år. De hade även gjort betydligt fler affärer på mässan än något år tidigare.

Jag har snöat in för tillfället - som du kanske märker - på mässor. Det gör att jag inte kan låta bli att tänka om de nya branscherna är bättre på att genomföra en mässa. Hur gör spelbranschen? Jag borde kanske passa på att följa med Gothia Science Park när de besöker någon intressant spelmässa. På den kan man säkert hitta innovativa lösningar, överraskningar och guldkorn i form av smarta och annorlunda sätt att nyttja sin mässyta på. Eller är de kanske som många andra, att de köper sig en yta, visar upp sina spel och sedan är det bra med det?