03 maj 2014 06:00

23 jan 2015 15:43

Kunderna lär mig mycket nytt

Den 25 maj är det EU-val i Sverige. Då ska vi välja 20 ledamöter som ska representera Sverige i Europaparlamentet i fem år. Totalt är det 400 miljoner väljare som ska rösta fram 751 ledamöter. EU-parlamentet är med och bestämmer om nya lagar i EU tillsammans med ministerrådet. EU-parlamentet är väljarnas röst och ministerrådet talar för de 28 regeringarna i EU. Reglerna gäller sedan i alla EU-länder.

Innan vi fick förmånen på Factum att jobba med kommunikationen för EU-kommissionens Svenska avdelning i Stockholm hade jag väldigt lite kunskap om EU. Jag hade heller inte röstat i EU-valet tidigare. Nu 1,5 år senare känns det som att jag har en djupare kunskap och tycker dessutom det är väldigt viktigt att göra min röst hörd och aktivt välja den eller de som jag vill ska representera Sverige.

Ett annat exempel där jag fått ny kunskap var när vi skulle ta fram ett nytt koncept för Dafgårds när de skulle satsa på bröd till dagligvaruhandeln. Efter några månaders djupdykning i brödets värld fick jag bland annat veta att det fanns något som bland annat hette Levain och Poolish. Favoriten hos mig blev Levain som består av vatten och mjöl och är det äldsta sättet som finns att baka bröd på. Man utgår från en frukt eller ett bär med hög sockerhalt, sedan följer en tidskrävande process som tar omkring en vecka innan degen blir bakklar. Då blir det den där goda knapriga skorpan, ett fint inkråm och en betydligt bättre hållbarhet än bröd som bakats med bakhjälpmedel som exempelvis askorbinsyra. Det har gjort att jag försöker hitta bröd som är gjorda på det här sättet när jag är och handlar. Det slår mig ibland vilken förmån det är att få jobba i reklambranschen! Jag får veta och lära mig nya saker hela tiden från våra kunder och deras branscher. Nyfikenheten och vetgirigheten att vilja veta, kunna och lära hoppas jag aldrig tar slut. Det är något jag önska alla studenter som snart ska ta nästa steg i sitt liv, det kan vara till jobb eller till universitet – att alltid ha den där nyfikenheten kvar och att ta vara på den så att den ger ett mervärde och en glädje i livet. Hur är det för dig? Känner du att du lär dig av dina kunder? Eller att du har viljan att få veta mer om något du inte hade koll på förut? Om det är så – bra, fortsätt så. Om inte, välj ut något som du absolut inte kan och börja gräva och lära. Vem vet, du kanske hittar potentiell kund som du inte tänkt på förut.

  • Désirée Lerider, vd Factum Reklam