23 aug 2014 08:00

23 jan 2015 15:48

Överträffa förväntningarna

Krönika av Désirée Lerider: I år är det väl få som kan klaga på sommaren som har varit den varmaste och finaste på många, många år. Mina förväntningar inför varje sommar brukar innehålla ljumma kvällar, varma lata dagar, bad, utflykter och mycket umgänge med nära och kära. Allt detta har infriats med råge i år!

Detta får mig osökt att tänka på förväntningar generellt. Som till exempel när vi flyttade Factum till de nya lokalerna vi sitter i idag. Då var en av våra förväntningar att flytten skulle ge oss ny energi. Den nya fantastiska utsikten över Skövde med omnejd skulle ge oss nya insikter och idéer som i sin tur skulle gynna våra kunder. Om det verkligen blev så är självklart upp till våra kunder att bedöma men att våga förändra och förnya ger oss också möjligheter att utvecklas - vilket i sin tur ger nya förväntningar!

Mina förväntningar inför hösten som stundar handlar bland annat om att behovet av bra, kreativ marknadskommunikation ska vara stort. Jag ser framemot många nya intressanta uppdrag. Det innebär nya förväntningar på oss, att vi ska leverera en idéhöjd och även vara den sparringpartner som kunderna önskar. Å andra sidan krävs det att vi alltid försöker leverera över våra kunders förväntningar – det blir ett mervärde som gör att de stannar kvar och kanske till och med beställer fler uppdrag än de tänkt göra från början.

För oss sitter det i ryggraden att försöka överträffa kundernas förväntningar. Men när jag reflekterar över min vardag, när jag är kund, blir jag sällan överraskad av att någon leverantör levererar över mina förväntningar. Varför är det så? Har jag för högt ställda krav? Eller är jag en sådan som aldrig blir nöjd? Nej, det är nog för att många kör på enligt beställd tjänst och tänker inte en extra gång för att göra det ännu bättre. Kanske räcker inte tiden till eller så är orsaken av ekonomisk art.

Jag är övertygad om att en av nycklarna till framgång i sitt företagande är att alltid, alltid försöka överträffa kundernas förväntningar. Att lägga manken till lite, lite extra. Det ger en konkurrensfördel plus att det i sin tur ger klirr i kassan, bolaget mår bra och du kan göra ännu bättre och roligare uppdrag! Så enkelt är det inte tänker du kanske nu. Visst, det kan jag hålla med om men sluta aldrig att försöka. Plötsligt så händer det!