12 sep 2014 16:22

23 jan 2015 15:50

Nyinvigning hos Skanska Maskins kundcenter

Skanska Maskin i Skaraborg firade sitt nya kundcenter med öppet hus på Aspelunds industriområde under fredagen.
– Vi ska ha den högsta servicen i branschen, säger kundcenterchef Mikael Bredelius.

Kundcentret är ett helägt dotterbolag till Skanska. När de startade verksamheten 1991 var de förråd till Skanska och gick senare till att bli en depå för underleverantörer. För tre år sedan blev de kundcenter och sedan dess har företaget dubblerat sin omsättning. Fortfarande sker de flesta uppdragen åt ägaren Skanska, men 30-35 procent av uthyrningen och servicen av maskiner sker till andra företag i bygg- och anläggningsbranschen. Målet är att andelen ska växa till 50 procent.

– Vi finns till för att man ska välja rätt typ av maskiner och metod. Man kan få service både här och på fältet, det ska vara enkelt att få hjälp.

Man kan även hyra maskiner som privatkund, även om det är ovanligare.

Eftersom säkerhet är viktigt består en del i arbetet av att förmedla vilka lagar och regler som gäller på området. Det kan vara att man gör säkerhetsgenomgångar eller ser till att det finns fallskydd vid arbete på hög höjd.

Ny tvätthall och verkstad

Nu har företaget byggt en ny tvätthall och verkstad och kundmottagningen är ombyggd. De har också öppnat en ny returavdelning där man lämnar tillbaka maskinerna och en butik med förbrukningsmateriel.

För närvarande har företaget 25 kundcenter runt om i Sverige. Kontoret i Skövde har Skaraborg som upptagningsområde och har fyra anställda.

– Vi har ju fördubblat omsättningen på tre år så vi är på väg upp. Det kan hända att vi anställer fler. Det är en god anda här och läget på Aspelunds industriområde är bra.

Företagets mål är att omsätta 15 miljoner år 2017.

  • Rikard Jansson