04 feb 2015 06:00

02 maj 2015 15:25

Skultorpsföretag i täten med ny teknik

NÄRINGSLIV: QR-koden är nya informationskanalen

Så kallade QR-koder dyker upp på fler och fler ställen. Företaget Q in the box i Skultorp går nu i bräschen för en ny teknik som kan komma att bli revolutionerande för informationstekniken.

Quick Response-koder, eller så kallade QR-koder har funnit sedan mitten av 1990-talet men har de senaste åren blivit allt vanligare i takt med att många mobiltelefoner, med hjälp av en QR reader, kan tyda dem.

Skultorpsbaserade Q in the box erbjuder nu en ny typ av kod som kallas Q in the box och företagets VD, Johan Scharffenberg, är övertygad om att koden kommer bli nästa stora grej inom informationstekniken.

– Jag fick en känsla i magen som jag inte känt tidigare om att detta kommer bli nästa stora grej och valde att hoppa på, säger Johan.

Tillsammans med IT-företaget Webbpartner i Vimmerby håller han nu på och säljer in konceptet till kunder över hela landet.

– Webbpartner utformar programmeringen bakom koden och jag står för kontakten med befintliga och potentiella kunder, förklarar Johan.

Ändra i realtid

En QR-kod är en slags streckkod som scannas med mobilen istället för att skriva in en webbadress för att komma till en hemsida.

– Tidigare var en QR-kod statisk, var den väl gjord gick det inte ändra informationen i sidan som koden hänvisade till utan att en ny kod scannades, förklarar han och fortsätter:

– Skillnaden med den nya koden är att informationen på sidan, som användaren skickas till, kan förändras när som helst, utan att själva koden behöver bytas ut, något som är betydligt med kostnadseffektivt för våra kunder.

Många användningsområden

Johan Scharffenberg menar att det finns många olika användningsområden för QR-koder.

– Exempelvis går de ju att sätta på visitkort, reklamblad, produkter, besöksmål och restaurangmenyer. Koden kan sedan kopplas till en landningssida med passande information, säger han.

Q in the boxs koncept är att sälja koden och systemet där kunderna själva kontinuerligt kan uppdatera vilken information de vill erbjuda sina kunder.

– Programmet som de gör det i är inte svårare än word och där kan de själva välja om de vill lägga upp texter, bilder, videoklipp, länkar eller alla fyra, förklarar Johan.

Statlig verksamhet

Ett av de första företagen att använda det nya systemet är rederibolaget Birka Cruises och inom kort kommer troligtvis även en stor statlig verksamhet börja använda det.

– Den offentliga upphandlingen är inte färdig än, så jag kan inte säga vilken verksamhet det är, men får vi uppdraget kommer det märkas för allmänheten.

Johan Scharffenberg menar att även restaurangbranschen skulle kunna dra nytta av den koden. Den 13 december 2014 infördes nämligen nya EU-direktiv för restauranger om att informera sina gäster om vilka ingredienser deras rätter innehåller.

– Med en QR-kod på pappersmenyn skulle restaurangerna enkelt kunna informera sina gäster om detta. Men en så länge är det få krögare som tagit de nya direktiven på allvar och vidtagit några åtgärder, avslutar Johan Scharffenberg.

  • Anna Leijon

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.