04 feb 2015 06:00

02 maj 2015 15:27

Tv-serie gav uppsving åt Skövdeföretag

NÄRINGSLIV: Allt fler köper symaskiner

Att sy är ett hantverk som går i vågor. Det menar i alla fall Patrik Nilsson Renström på Skövde Symaskiner. Just nu ser företaget ett uppsving efter tv-serien Hela Sverige syr och ett ökat hållbarhetstänk.

1971 startade Patrik Nilsson Renströms pappa sitt symaskinsföretag i Tidaholm. 1994 tog Patrik över och 2005 flyttade han företaget till Skövde.

Idag ligger företaget på Mariestadsvägen och 2009 utökade han verksamheten med Tryck och sytt som han äger tillsammans med Daniel Björklund. För att kunna erbjuda kunderna tips och råd kring syteknik så arbetar även pensionären Gun Casselby i butiken.

– Allt började med att jag som ung fick lära mig sälja symaskiner, precis som pappa gjorde, och jag har nog alltid varit mer försäljare och mekaniker än sömmerska, säger Patrik.

Fått uppsving

Symaskinsmarknaden är en marknad som går upp och ner i takt med att trenderna förändras i samhället och den senaste tiden tycker sig företaget se ett uppsving.

– Efter att 7:an visade Hela Sverige syr i höstas har vi sett ett uppsving och märkt att intresset för symaskiner ökat, säger Patrik.

– Dessutom tror jag att det ligger lite i tiden att ta vara på det som är gammalt och sy om så att det passar exempelvis ett yngre syskon, både för att tänka på ekonomin och miljön, säger Gun.

Stor skillnad

Under företagets historia har symaskinerna förändrats från att vara mekaniska till att vara elektroniska och idag finnas i prisklasser på allt från några 1000-lappar till över 100 000 kronor.

– Den största skillnaden är väl att symaskiner förr i tiden bestod av ett 10-tal delar och höll i upp till 50 år. I dag är de hög teknologiska och håller i runt 20 år, förklarar Patrik.

Och syveteranen Gun vet vilken typ av maskin hon tycker bäst om.

– De nya är helt klart roligare eftersom det går att göra mer avancerade inställningar och dessutom går det sy i andra tyger än de äldre klarade av, så de tycker jag bäst om, menar hon.

Även reklam

I slutet av 00-talet kände Patrik att det började bli svårt att expandera symaskinsförsäljningen.

– Skövde har ju bara ett visst antal invånare och det kändes som om det var svårt att påverka fler att köpa en maskin, menar han.

Med hjälp av en skärmaskin började han därför utöka verksamheten till att ta fram reklamprodukter.

– Han frågade mig om jag ville komma och hjälpa till några dagar och sedan dess har jag aldrig åkt hem, det har bara flutit på, säger Daniel lite skämtsamt.

Reklamdelen blev ett eget bolag som fick namnet Tryckt och sytt och ägs idag av både Patrik och Daniel. Idag skär de bland annat ut och trycker loggor på print och broderar loggor direkt på kläder.

– Reklambranschen är en bransch med hård konkurrens, men det är också en bransch som expanderar hela tiden och det räknar vi också med att göra, avslutar Patrik Nilsson Renström.

  • Anna Leijon