14 feb 2015 06:00

14 feb 2015 06:00

Gör som Sickan – ha en plan!

Jag har skrivit om det förut, men kan inte låta bli att göra det igen – om affärsetik i företagsvärlden samt vikten av att ha en väl genomarbetad kommunikationsplan.

Ni har kanske följt debatten om SCA, som bland annat handlat om deras jakter och renoveringen av företagets jaktstuga vars nota gick på strax under 100 miljoner? Som grädden på moset påstod dessutom styrelseordföranden Sverker Martin-Löf att de var avlyssnade och utsatta för en komplott vars syfte var att misskreditera företaget. Då fastnade min kaffekopp halvvägs av två anledningar; 1) Avlyssnad?! Mindre troligt i ett land som Sverige. 2) Hur tänkte han? Gå ut med detta i media är som att be om att få bli avsatt vilket han också sedan blev. Att sedan SCA:s vd fått gå gjorde ingen förvånad. I veckan kom det fram att även SSAB bjuder sina kunder på lyxjakter. Än så länge har Martin Lindqvist som är vd för SSAB klarat media hyfsat bra. Vi får se vart det bär hän.

Det som förvånar mig är att de borde tänkt på det lilla etiktestet innan de planerade sina kundaktiviteter och lyxrenoveringar. Det är ett test som man lär ut på en del managementkurser och innehåller tre enkla frågeställningar:1. Är det lagligt? 2. Är det lämpligt? 3. Vill jag läsa om det i tidningen?

Det verkar inte som de ställt sig dessa frågor. Synd tycker jag! Båda bolagen har en djup förankring i företagarsverige och jag som småföretagare förutsätter att de agerar utifrån gängse normer vad gäller moral och etik. Vi småföretagare får passa oss väldigt noga för att inte gå över gränsen vad gäller bjudluncher och middagar. Under mina år på Factum har vi bara råkat ut för en kund som uttryckligen sade vad han förväntade sig bli bjuden på av oss. Som leverantör satt vi i en rävsax och kände oss tvingade till att göra som han ville i och med han var vår kontaktman. Som tur var kom detta fram till vd vilket gjorde att vår kontaktman blev omplacerad och vi kunde fortsätta vårt samarbete på ett för oss mycket bättre sätt.

Vad vill jag säga med detta då? Jo, hade SCA haft en väl genomarbetad kommunikationsplan så hade de med all säkerhet hanterat frågan på ett helt annat sätt än de gjorde nu. Ett företag behöver riktlinjer om vem som ska uttala sig om vad och vid vilken tidpunkt som det är lämpligt. Och varför inte ta med det lilla etiktestet också i en sådan plan – då vet alla vad som gäller. Hur är det i ditt företag? Har du en kommunikationsplan? Om inte så fundera på att ta fram en, den är bra att ha även om bara är småföretagare. Ta hjälp av kunniga kommunikatörer om du inte har tid eller kunskap!

  • Desiree Lerider, vd Factum reklambyrå