28 feb 2015 06:00

28 feb 2015 17:32

Prosumenter är vi allihopa

LEILA KHAMMARI

Konsumenter uppmuntras vara nyfikna på det som produceras nära. Matresor, lokal hylla i matbutiken och gårdsförsäljning. Produktion och konsumtion går hand i hand, kurser i surdegsbakning eller biodling, det räcker för egen konsumtion och blir över att dela med sig av till andra. Kanske är du en av dem som gärna bakar och när det du producerat inte bara räcker till familjen kanske en påse bullar slinker med till arbetsplatsen. Den nyrostade müslin strös över yoghurten men en påse får även följa med som gåva till vännen som har fest eller som tack för en tjänst.

Vi producerar och vi konsumerar. Det vi producerar räcker till eget behov och ofta med möjlighet att sprida. Som varor i exemplen ovan men även som tips och trix som produceras för egen konsumtion och även kommer andra till gagn på sociala medier, forum, poddar och andra mötesplatser. Inspiration och bildning prosumeras i mängder varje dag.

Inte enbart producent, inte heller enbart konsument utan prosument. Inte antingen eller utan både ock. Det gäller varor, det gäller tjänster. Kanske är du en av många gäster när Pecha Kucha arrangeras? En presentationsidé från Japan där presentatörer talar till 20 bilder med 20 sekunder per bild till förfogande. 6 minuter och 40 sekunder, varken mer eller mindre. Idén är populär och väl spridd över hela världen. Lokal produktion och konsumtion.

Ett annat populärt format är TED som med sin årliga tvärvetenskapliga konferens drar många besökare till Kalifornien. Så bra producerat att den nu finns i ett ytterligare format TEDx för lokala idéer värda att sprida. Allt filmas och publiceras på Internet. Lokal produktion, lokal konsumtion och tjänst för viral spridning - prosumtion.

När entreprenöriella solskenshistorier berättas handlar det ofta om den som skrev boken de själva ville läsa, bakade skorporna vars recept de fått från mormor för att sälja på torget, utvecklade och distribuerade matkassen de själva ville ha för att underlätta vardagspusslet eller skapade det där spelet, att spela när man väntar på bussen.

Vi producerar och vi konsumerar. Produktionen startar lokalt för egen konsumtion men får via digitalisering och globalisering spridning till andra platser med lokala producenter och konsumenter. Här, mitt i vår vardag, finns en enorm möjlighet för affärsutveckling genom att skapa och sprida. Vi har det i oss.

Prosumenter är vi allihopa.

 

  • Leila Khammari