03 maj 2015 06:00

03 maj 2015 06:00

Joakim Sörman chef på sin tredje bank

Joakim Sörman har fått sitt tredje jobb som kontorschef för en bank i Skövde. Den här gången på Danske bank.

– Det är andra gången jag lämnar ett jobb jag trivs med. Men jag lockas verkligen av nya utmaningar.

Om Joakim Sörman tar två rejäla kliv ut från sitt kontor på Danske bank så hamnar han på en matta vid ett litet soffbord. Precis där hade han sin kassa på sitt första bankjobb på 80-talet.

– Jag började jobba på Sparbanken direkt efter lumpen 1986. 1988 var jag med och öppnade ett nytt bankkontor, just här.

– Jag tänkte att jag skulle jobba lite innan jag började läsa, men jag blev kvar och jobbet blev min utbildning. Jag har varit med om de stora bankkriserna och sådant är svårt att läsa sig till. Jag har också gått många internutbildningar.

Satsade på företag

Efter ekonomisk linje på gymnasiet tänkte Joakim jobba med ekonomi, fast han var mer inriktad på att arbeta på ett företag. Jobbet på Sparbanken ändrade på det. I alla fall något.

Efter några år, när han kände sig färdig med kassa och kundtjänst, valde han mellan valuta-, aktie- och företagsavdelningen. Att det blev just företag kändes helt rätt.

1995 blev Joakim kreditchef på Sparbanken som senare gick samman med Föreningsbanken och till slut blev Swedbank.

2009 fick han sitt första kontorschefsjobb, i Mariestad med norra Skaraborg som område. Han stannade i ett år och fick sedan motsvarande jobb på SEB i Skövde.

Nya visitkort

Den 1 mars i år var det dags för nya visitkort och den här gången står det Danske bank på dem.

– Jag trivdes bra både på Swedbank och SEB, så det blev andra gången jag lämnade ett jobb som jag trivdes med. Men jag fick frågan från Danske bank och jag märker att jag lockas av nya utmaningar. En del i mitt val är att gå mer åt det småskaliga och det lokala, och tillväxtsatsningen finns också tydligt i det här uppdraget.

Joakim pratar om tillväxten under hans tid på SEB och om att man måste hålla i kostnaderna för att driva en bank rationellt.

Inte alltid populärt

– Det handlar om att ta in fler kunder på samma bemanning. Men det är klart, det är inte alltid populärt. Fast det är lättare att växa med samma personalstyrka för att sedan öka den, än att dra ner på personalen för att nå bättre tillväxt.

Vad är det med chefskapet som lockar?

– Att ha en stark påverkan. Jag måste inte bestämma allt, utan jag lyssnar på andra. Men det är just det att kunna påverka.

– Danske bank ska vara en uppstickare. Det tar sin början på företagssidan, men vi har även en sida för privata kunder. Visst är det en svårighet att etablera ett nytt bankmärke och man får ingenting gratis. Verksamheten har gått i faser, säger Joakim och visar en vågrörelse med handen.

Danske bank kom till Skövde 2006, här finns totalt åtta tjänster och kontoret har hela Skaraborg som sitt marknadsområde.

Joakim berättar att många ser banker som någon form av mellanstatlig verksamhet, och att det finns ett misstroende när det gäller bland annat vinster.

– Jag tror att känslan för många är att det kanske inte blir bättre även om man byter.

Ha is i magen

En utmaning för banker generellt pågår just nu, med tanke på minusräntan, och Joakim tror att de låga räntorna kommer att hänga med under en längre period.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag förstår att de måste sänka räntan för att få i gång hjulen men det borde inte vara många som håller på investeringar även om ränteläget är högre.

– Det här prövar våra affärsmodeller och det gäller att ha is i magen för att göra rätt. Men jag vill ändå inte kalla det för en kris.