13 jun 2015 06:00

16 jun 2015 12:43

Var ska ditt företags reklam synas?

DESIREE LERIDER

För några månader sedan hade vår bransch sin egen tävling Guldägget med syfte att lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa kommunikationslösningar och föra svensk kommunikation framåt.

Förra årets vinnare och snackis var Epic Split som visade att Sverige håller en fortsatt hög nivå vad gäller kreativ kommunikation. I år var det Synsam som vann med reklamfilmen Bli ditt andra jag.

Det jag slås av är att det händer väldigt mycket inom kommunikationsområdet just nu – det är väl därför jag aldrig tröttnar på branschen. Jag och gänget på Factum får aldrig slappna av utan vi måste hela tiden se vad som händer i omvärlden för att kunna hjälpa våra kunder att satsa på rätt typ av kommunikation samt välja rätt mediekanaler.

Och nu är det verkligen ombytta roller i mediekanalsvärlden – du som företagare behöver se till att all typ av kommunikation tar avstamp i det digitala. Mobilen är helt etablerad som en kanal och de sociala medierna är på god väg att bli de nya räckviddskanalerna.

Du har säkert märkt att det rörliga mediet blir viktigare och viktigare och då tänker jag inte på traditionell TV-reklam utan onlinefilm och andra digitala distributionsplattformar.

Att på dessa ha en lösning som bjuder in till interaktivitet och en möjlighet för mottagaren att påverka är numer en förutsättning för att lyckas med sin kommunikation fullt ut. Någon som har lyckats med det riktigt bra är mobilappen från Liseberg. Den är enkel, tydlig och man kan till exempel se recensionerna för aktiviteterna direkt i appen. Den har varit en riktig snackis och har spritts väldigt fort på kort tid. Kolla in den!

Ett annat tips för att nå fram ytterligare en bit med kommunikationen är att hållbarhet och jämställdhet säljer. De företag som tar ställning och på riktigt vill förändra sin marknad och förbättra samhället i stort inger ett stort förtroende hos mottagaren.

Ett företag som fattat galoppen är H&M som anställde en hållbarhetschef för ett tag sedan och flera andra företag har gjort likadant. Å andra sidan har vi som småföretagare kanske inte möjlighet och resurser att skapa en sådan anställning. Men vi kan ha med oss det i tankarna och försöka särskilja oss mot andra konkurrenter. Du kanske blir först i din nisch vilket troligen kommer ge en extra skjuts i affärerna. Lycka till – vi ses kanske i kommunikationsvimlet.

Och du...ha en riktigt, riktigt bra sommar!