20 sep 2015 09:00

25 sep 2015 12:38

Brynne brinner för motorer - både i yrket och privat

Han har åkt bil med Li Shufu och kör racing i Europa. Däremellan hinner Jörgen Brynne springa maraton när han inte pendlar mellan Skövde och kinesiska Zhangjiakou i jobbet på Volvo Car Engine.
– Mitt bilintresse har fört mig ut på en fantastisk resa, säger 55-åringen till SLA.

Göteborgaren är nyss hemkommen efter en tre veckor lång vistelse i Kina och är tillbaka på kontoret i östra fabriken, eller Volvo Cars Engine plant, som det numera står på skyltarna utanför fabriken. Volvo är ett globalt företag i en bransch med knivskarp konkurrens där alla jagar ökad tillväxt.

Fokus på Kina

I Volvos satsning på den växande marknaden i Kina är Jörgen Brynne är en nyckelperson. Som tidigare projektledare för utvecklingen av Volvos nya motorfamilj, Drive-E, och nuvarande New model launch manager, är han huvudansvarig för introduceringen av den fyrcylindriga 2-litersmotorn för både diesel och bensin där samtliga varianter nu är i produktion.

– Här i Skövde är vi snart klara med den största omställningen i fabrikens historia, så nu är mitt huvudmål att få fabriken i Kina att komma i gång fullt ut, säger Brynne som bor nära Torslandaverken i Göteborg men fördelar sin arbetstid mellan Skövde och i den nya motorfabriken i Zhangjiakou, Kina.

– Om jag inte är i Shanghai förstås, för där ligger Volvos kinesiska utvecklingsavdelning, påpekar han.

Annan företagskultur

Fabriken i Zhangjiakou liknar Skövdes, men har lägre årskapacitet (200 000). För tillfället skickas basmotorer från Skövde till Kina för slutmontering, men inom ett år ska Zhangjiakou bygga alla motorer från grunden. Det handlar om tre bensinvarianter, T3, T4 och T5 som sedan ska monteras i de bilar Volvo tillverkar för Kinamarknaden i Chengdu och Daqing.

– Jag har jobbat i USA och Belgien (Gent) men Kina är något helt annat och väldigt intressant. I Sverige är vi vana vid att anställda på alla nivåer tar ansvar och säger till när något är fel. I Kina är det enligt kulturen chefen som bestämmer och den säger man aldrig emot, så vi jobbar intensivt med att överföra Volvos företagskultur till våra anställda i Kina, säger Jörgen som inte ser Kinafabriken som något framtida hot mot Skövde.

– För att växa måste vi ha högre kapacitet och då behöver vi båda fabrikerna, säger han.

Shufu vid ratten

55-åringen växte upp i Halmstad och började på Volvo i Göteborg som nyexaminerad maskiningenjör från Chalmers för nästan exakt 30 år sedan (9 september 1985) där han stegvis klättrat uppåt på karriärstegen. Som en av två projektansvariga för den nya motorfamiljen var han med och introducerade motorn för Volvos styrelseordförande, Geelyägaren Li Shufu, en sommardag 2011.

– Li körde testbilen och jag satt bredvid. Efteråt gjorde han glatt tummen upp och några timmar senare kom beslutet att Volvo skulle investera flera miljarder i den nya motorn, minns han med ett leende.

Även utanför det intensiva pendlandet mellan Sverige och Kina går det i racerfart för ”motorgurun”. Brynne kopplar av med vitt skilda intressen som historiska racerbilar (Lotus Elite och Formel Junior) samt maratonlöpning, som blir nödvändiga ventiler (!) där han kan hämta ny kraft.

– Intresset för bilar och motorer väcktes tidigt i ungdomen när jag läste om drömbilen Lotus Seven i tidningen Alla bilar. När jag hinner kör jag tävlingar Tyskland och England. Det är en stor förmån att få kombinera sitt största intresse både privat och på jobbet, säger Jörgen Brynne.

Drive-E

Alla varianter av den fyrcylindriga 2-litersmotorer som tillverkas i Skövde.

Diesel: D2 (120 hk), D3 (150 hk), D4 (181/190 hk), D5 (225 hk).

Bensin: T2 (122 hk), T3 (150 hk), T4 (190 hk), T5 (245 hk), T6 (306/320 hk), T8 (400 hk)

Källa: Volvo Cars

Jörgen Brynne

Ålder: 55

Bor: Torslanda, Göteborg.

Familj: Frun Lina (arbetar också på Volvo Cars).

Fritid: Racing, maratonlöpning, skidåkning.

Aktuell: New model launch manager vid Volvo Car Engine.

Kör: Volvo XC60 T5

Källa:

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.