12 mar 2016 06:00

12 mar 2016 06:00

Enkelt är ledordet

SKÖVDE: Stella UF fick andra pris för årets affärsplan

De letade efter en enkel, smidig, prisvärd produkt som underlättar vardagen. De fann ett ställ för mobil och läsplatta. Det blev starten för Stella UF.
– Allt vi gör ska vara väldigt enkelt, berättar Alexandra Tjällman, VD och marknadschef.

Stella UF (Ung företagsamhet) består av fyra ungdomar som går tredje året på ekonomiprogrammet på Västerhöjd. En eftermiddag i veckan ägnar de sig åt sitt företag på skolan, utöver det på fritiden.

– Vi har en kurs som heter entreprenörskap och företagande. Vi fyra ville jobba ihop, vi kompletterar varandra känner vi. Vissa är bättre på att sälja, vissa är bättre på det teoretiska, berättar Alexandra Tjällman, VD och marknadschef.

Hade jättetur

I några veckor letade de intensivt efter en produkt att sälja. Och så hittade de ett ställ för mobiler och läsplattor som de beställde ett exemplar av.

– Det första vi köpte in var precis det vi sökte efter, vi hade jättetur där. Vi ville hitta en produkt som vi kände att vi kan stå för som är enkel, smidig och prisvärd och som verkligen underlättar vardagen.

De köpte in 100 ställ i första omgången och startade en webshop i november. Utöver det har de sålt på olika mässor och på öppet hus.

– Det har gått jättebra, vi har sålt ungefär 250 hittills. Vi har köpt in 400 totalt och vi planerar att sälja dem vi har på UF-mässan, berättar Alexandra Tjällman när SLA träffar Stella UF där på fredagen.

Väldigt enkelt

Företagsnamnet anspelar på att de säljer ställ även om Stella också betyder stjärna.

– Vår produkt är en stjärna. Men det vi mest tänkte på var ställ, något som var lätt att komma ihåg. För allt vi gör ska vara väldigt enkelt, som montern, den är enkel, men den återspeglar ändå vår produkt.

Än så länge köper de in ställen, men ungdomarna har planer på att producera själva.

– Ställen är nya på den svenska marknaden. Fodralen som finns på marknaden brukar inte hålla för smartphones och surfplattor. Om man trycker så välter de. Vi ville ha något stadigt, det var det vi ville lösa, säger Richard Attar, ekonomichef.

En reklamfilm

För att visa hur man kan använda produkten så gjorde Stella UF en reklamfilm till mässan i samarbete med Mad moose productions.

– På morgonen när man läser tidningen så läser många via internet. Man vill kunna äta samtidigt, det blir besvärligt om man ska hålla i sin läsplatta. Det funkar men vi vill underlätta det här. Det var det vi ville återspegla i vår reklamfilm, säger Alexandra Tjällman och berättar att den visats 1800 gånger på Youtube.

I torsdags fick Stella UF andra pris för årets affärsplan på UF-mässan.

– Det känns underbart att allt arbete man lagt ner lönade sig, säger Richard Attar.

– Affärsplanen hade vi jobbat himla mycket med, det är kul att få bekräftelse på att det vi gör faktiskt är något bra, säger Alexandra Tjällman som hoppades på fler priser.