13 apr 2017 06:00

13 apr 2017 09:08

90 år med Volvomotorer från Skövde

Grönvalls gjuteri lade grunden till Skövde som motorstad

Albin Motor i Kristinehamn tackade nej. Då gick frågan om att tillverka Volvos första bilmotor till Pentaverken i Skövde. Resten är ett stycke svensk industrihistoria.
– Här fanns det enormt duktiga gjutare, det avgjorde, säger tidigare platschefen Rune Ström.

På långfredagen är det 90 år sedan den första Volvobilen rullade ut från fabriken i Göteborg.

Den 14 april 1927 startade serieproduktionen av ÖV4, även kallad Jakob, som blev starten för AB Volvos verksamhet.

I bilen satt en fyrcylindrig sidventilmotor på 28 hästkrafter, tillverkad av Pentaverken i Skövde, som fram till dess mest hade tillverkat båt- och industrimotorer under 1900-talets början.

”Två skeftnökla”

Arbetet i fabriken var vid den här tidigt tungt och skitigt. I en bandad intervju av Västgöta-Bengtsson berättar Pentaveteranen Carl-Fredrik Eriksson, född 1863 och anställd åren 1887–1938: ”Skeftnöckla fanns dä två stöckena på hela verkstan, en stor å en liten”.

I dag är de båda Volvobolagens närvaro och produktion av motorer och motorkomponenter ett självklart inslag i vår stadsmiljö, men enligt Rune Ström, mångårig chef inom Volvo Lastvagnar och före detta platschef, var det flera sammanträffanden som gjorde att Skövde drog ”vinstlotten”.

– Dels för att fabrikens grundare John G Grönvall, efter civilingenjörsstudier och praktik ute i Europa, år 1868 byggde upp sitt gjuteri och mekaniska verkstad i Skövde, för hans plan var egentligen att starta verksamhet i Jönköping. Sedan kom nyheten om att Skövde skulle få järnväg, och det fick Grönvall att tänka om, berättar Ström som efter sin pensionering varit starkt engagerad i uppbyggnaden av och verksamheten i Volvos Industrimuseum.

Skövdes lycka

Här finns en imponerande historik och utställning som inte bara berättar om Volvofabrikernas utveckling och produkter, utan även visar företagets betydelse för Skövde som stad i snart ett och halvt sekel (150-årsjubileum som fabrik nästa år).

Att Volvogrundarna Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson inte lyckades övertyga Albin Motor i Kristinehamn om att satsningen på en svensk bil skulle bli en framgångssaga får nog betecknas som både fabrikens och Skövdes stora lycka så här i efterhand.

Den 13 augusti 1926 skrev Pentaverken kontrakt med Volvo om leveranser av bilmotorer. Åtta månader senare började de första Volvobilarna rulla på vägarna.

När den svenska bil- och lastbilsindustrin sedan tog rejäl fart under 1940-talet hade både AB Volvo och Scania god hjälp av effekterna från Kreugerkraschen 1932.

– Duktiga ingenjörer blev utan jobb och sökte sig till Volvo Pentaverken här i Skövde, bland annat från Tidaholm. Den kunskap och tradition som finns här är i grund och botten ett arv som förts vidare från de allra första gjutarna via ingenjörer och konstruktörer som i decennier utvecklat företaget fram till dagens avancerade produktion, poängterar Ström som själv startade sin bana på Volvos industrigolv 1957 och sedan tog sig hela vägen upp till högsta posten i fabriken.

– Jag och många andra både före och efter mig har gått den långa vägen och gjort karriär.

– På det viset har Volvo alltid varit en arbetsgivare som uppmuntrat och gett anställda chansen till goda utvecklingsmöjligheter, säger 82-åringen.

 

Volvos egen film om de 90 åren