09 sep 2017 06:00

09 sep 2017 06:00

Nytt projekt satsar på lokal handel

SKARABORG

Nystartade handelsprojektet Nära satsar på lokal handel i Skaraborg. Förutom marknadsföringskurser och en gemensam e-handelsplattform, kommer de lokala näringsidkarna samarbeta kring ett rabattkort.

– Handlarna är jättepå, och det är så roligt! Vi som jobbar med det här är härifrån allihop, och det har betydelse att vi är lokalt engagerade, säger Charlotte Jernbom, projektledare för Nära. Själv kommer hon från Igelstorp och bor nu i Hörnebo.

Nytt rabattkort

Projektet går ut på att lokala butiker och restauranger ska samarbeta för att lyfta just det som är lokalt.

Det som kunderna i första hand kommer att märka är det gemensamma rabattkort som föreningar ska sälja åt projektet från och med november.

Medlemmarna kan även få hjälp med att jobba med sin marknadsföring genom workshops, där de bland annat får lära sig mer om produktfotografering och sociala medier.

Ytterligare mål med verksamheten är att skapa en gemensam e-handelsplattform samt att företagarna bildar nätverk för att stötta varandra.

Kurs i sociala medier

– Vi har nu ett 70-tal medlemmar i Skövde, Tibro, Hjo, Tidaholm och Falköping, och det är mindre, lokala butiker och restauranger. Vi vill inte jobba med kedjor, säger Charlotte.

Rabattkortet kommer att utmana andra butiksrabatter som finns i området, exempelvis Idrottsrabatten. Även kortet för Nära kommer att säljas av idrottsföreningar och projektet har än så länge kontakt med föreningar i Skövde, Tibro och Hjo.

När rabattkortet lanseras har den första workshopen om marknadsföring genomförts.

– Många är ensamföretagare och kanske inte har tid eller kunskap att ta tag i sociala medier. På våra workshops kan de lära sig det för att kunna utveckla sin försäljning.

Gemensam e-handel

I projektet ingår även e-handel, även det med syfte att få företagen att utvecklas. Tanken är att skapa en gemensam plattform för e-handel.

– Jag tror att många vill ha möjlighet att handla lokalt även om man inte hinner till butiken under öppettiderna. Många butiker har också långväga kunder som vill ha möjlighet att handla på distans.

– Många lokala handlare har nosat på e-handeln men tycker att det är för stort att driva själva, och det är mycket ny teknik att sätta sig in i. Då är det en stor fördel att jobba tillsammans och vi hoppas på att kunna lansera e-handeln till våren.

Pengar från Leader

Projektet, som först hette Localgold, startades i början av 2016 av initiativtagarna Christoffer Barath, Erik Lundgren och Magnus Crommert på kommunikationsbyrån Wettern i Hjo.

Företaget satsar, tillsammans med Leader östra Skaraborg, 220 000 kronor vardera. Leaderprojektets del avslutas den sista januari och då är det tänkt att Nära ska bära sig.

– Vi har olika nivåer för medlemmarna. Den första, där de kan ta del av utbildningarna, är gratis, men vi har även betalpaket där man kan få hjälp med marknadsföring.

– Vår utmaning blir att få företagarna att vilja satsa mer. Vi, och föreningarna, kommer också att få intäkter från kortförsäljningen.