29 nov 2014 15:08

13 mar 2015 06:43

Ljudtekniker med Europa som arbetsplats

MUSIK.: Johanna från Falköping fixar ljudet

På jobbet går Johanna Gustavsson runt i mörka kläder med många fickor för att kunna förvara bland annat tänger, skruvmejslar, borrmaskin, gaffatejp och eltejp i olika färger. Men hon jobbar varken som snickare, målare eller elektriker.

För några år sedan visste Johanna Gustavsson från Falköping knappt vad en ljudtekniker var. Idag är det hennes yrke och 22 år gammal hon har redan jobbat mickat Jerry Williams och turnerat runtom i Europa.

– Allt började på gymnasiet när jag läste kurserna Ljudteknik A och B, jag kände att arbetsuppgifterna passade mig perfekt, berättar Johanna.

När hennes lärare Daniel Persson dessutom sa till henne att han var säker på att hon skulle lyckas bra som ljudtekniker stärktes hennes självförtroende.

– Jag tänkte att om någon annan tycker att jag är bra och jag själv tycker det är kul, kanske det är värt att satsa på, säger Johanna.

Svårgenomträngd bubbla

För att ta sig in i branschen fick hon bland annat följa med som lärling med en familjevän och utbildade sig vid Karlskoga folkhögskola.

– När jag gick utbildningen för tre år sedan startade jag mitt företag YES MAM SOUND och började redan då försörja mig som ljudtekniker, berättar Johanna och fortsätter:

– För mig var utbildningen i första hand ett avstamp innan jag gav mig in i branschen på riktigt.

Johanna beskriver ljudteknikervärlden som en bubbla som är svår att ta sig in i utan goda kontakter och hon är väldigt tacksam mot de som vågat satsa på henne och gett en chans.

– En som hjälpt mig mycket är Cecilia Fagerström, hon fick bland annat in mig så jag fick jobba med ljudet under två av Jerry Williams konserter, ett av de största jobb jag gjort hittills.

Den som vill jobba som ljudtekniker får räkna med en hel del fysiskt arbete.

– Det är tung utrustning som ska bäras och många kablar som ska dras, så det krävs både muskler och många verktyg för att göra ett bra jobb, förklarar Johanna.

Cirkeln är sluten

Sedan ett och ett halvt år tillbaka vikarierar Johanna som ljudtekniker på Stena Lines båt mellan Fredrikshavn-Oslo. Men emellan turerna hinner hon med både mindre enskilda jobb och längre turnéer. Nyligen kom hon hem från en Frankrikeresa med bandet Tigerbell, som hon är fast ljudtekniker åt.

– Vi var bland annat på en stor festival som heter Rock en Seine som har flera tusentals besökare varje år, berättar hon.

När hon efter en lyckad resa landade på svensk mark på Arlanda väcktes ett minne från bardomen till liv och hon fick en känsla av att en cirkel hade slutit sig.

– Jag minns en gång när familjen var på flygplatsen för att hämta en vän som varit på turné i USA. Jag tyckte att han var jättehäftigt och önskade att det en dag skulle vara jag som kom hem efter en utlandsturné och kunde leva på att jobba med musik.

– Att det nu var jag som kom hem från en liknande resa kändes som om cirkeln var sluten, avslutar Johanna Gustavsson.

 

För några år sedan visste Johanna Gustavsson från Falköping knappt vad en ljudtekniker var. Idag är det hennes yrke och 22 år gammal hon har redan jobbat mickat Jerry Williams och turnerat runtom i Europa.

– Allt började på gymnasiet när jag läste kurserna Ljudteknik A och B, jag kände att arbetsuppgifterna passade mig perfekt, berättar Johanna.

När hennes lärare Daniel Persson dessutom sa till henne att han var säker på att hon skulle lyckas bra som ljudtekniker stärktes hennes självförtroende.

– Jag tänkte att om någon annan tycker att jag är bra och jag själv tycker det är kul, kanske det är värt att satsa på, säger Johanna.

Svårgenomträngd bubbla

För att ta sig in i branschen fick hon bland annat följa med som lärling med en familjevän och utbildade sig vid Karlskoga folkhögskola.

– När jag gick utbildningen för tre år sedan startade jag mitt företag YES MAM SOUND och började redan då försörja mig som ljudtekniker, berättar Johanna och fortsätter:

– För mig var utbildningen i första hand ett avstamp innan jag gav mig in i branschen på riktigt.

Johanna beskriver ljudteknikervärlden som en bubbla som är svår att ta sig in i utan goda kontakter och hon är väldigt tacksam mot de som vågat satsa på henne och gett en chans.

– En som hjälpt mig mycket är Cecilia Fagerström, hon fick bland annat in mig så jag fick jobba med ljudet under två av Jerry Williams konserter, ett av de största jobb jag gjort hittills.

Den som vill jobba som ljudtekniker får räkna med en hel del fysiskt arbete.

– Det är tung utrustning som ska bäras och många kablar som ska dras, så det krävs både muskler och många verktyg för att göra ett bra jobb, förklarar Johanna.

Cirkeln är sluten

Sedan ett och ett halvt år tillbaka vikarierar Johanna som ljudtekniker på Stena Lines båt mellan Fredrikshavn-Oslo. Men emellan turerna hinner hon med både mindre enskilda jobb och längre turnéer. Nyligen kom hon hem från en Frankrikeresa med bandet Tigerbell, som hon är fast ljudtekniker åt.

– Vi var bland annat på en stor festival som heter Rock en Seine som har flera tusentals besökare varje år, berättar hon.

När hon efter en lyckad resa landade på svensk mark på Arlanda väcktes ett minne från bardomen till liv och hon fick en känsla av att en cirkel hade slutit sig.

– Jag minns en gång när familjen var på flygplatsen för att hämta en vän som varit på turné i USA. Jag tyckte att han var jättehäftigt och önskade att det en dag skulle vara jag som kom hem efter en utlandsturné och kunde leva på att jobba med musik.

– Att det nu var jag som kom hem från en liknande resa kändes som om cirkeln var sluten, avslutar Johanna Gustavsson.

 

  • Anna Leijon