12 mar 2015 17:51

12 mar 2015 17:51

Opera Generator #1 ska skapa nya idéer

Tio stycken tonsättare och textförfattar har under veckan arbetat med att skapa totalt femton stycken minutlånga operor på GöteborgsOperans Skövdescen genom projektet Opera Generator #1.

Stephen Langridge tog vid som konstnärlig ledare för GöteborgsOperan i augusti 2013. Sedan dess har det planerats för ett operaprojekt där tonsättare och textförfattar skulle kunna mötas och skapa tillsammans från grunden.

Nu har det blivit verklighet, och under veckan har tio stycken tonsättare och textförfattare skapat femton olika operor under projektet som går under namnet Opera Generator #1.

Bekväm zon

– Inför det här projektet kom det in otroligt många ansökningar från tonsättare och textförfattare från hela landet. Vi valde totalt ut tio stycken som nu har varit en del av projektet under den här veckan, säger Niklas Fahlén från GöteborgsOperans Skövdescen.

Deltagarna har arbetat i olika parkonstellationer, där de har skapat totalt femton stycken minutlånga operor som framförts av GöteborgsOperans sångare vid interna presentationer och som därefter diskuterats i seminarieform.

– För att utvecklas så är det viktigt att man vågar ta sig utanför sin bekväma zon. Man måste våga göra saker som man är osäker på, och som kanske inte alls fungerar. I det här läget gör det heller ingenting, eftersom resultatet inte ska visas upp utåt, säger Stephen.

Samarbete

– Vanligtvis arbetar man utifrån en text och tonsätter den, eller tvärtom. Men under den här veckan har tonsättare och textförfattare arbetat tillsammans redan från grunden, säger Niklas.

Deltagarna har fått olika förutsättningar att utgå ifrån inför varje uppgift.

– Det är spännande att förhålla sig till den tid man har på sig per uppgift. Desto mer tid man har, desto mer stiger ambitionsnivån, säger Erik Fägerborn som är textförfattare.

– Det är underbart kul, men samtidigt är det en riktig utmaning, menar Erik.

Lyckat resultat

– Jag tycker att det är fantastiskt att vi får möjligheten att lära oss att samarbeta med både tonsättare, musiker och sångare redan från grunden, säger Anelia Kadieva som själv är textförfattare.

– Något av det allra roligaste, det är att se att resultatet faktiskt blir riktigt bra operor. Dessutom är det skönt att ha en så trygg miljö att kunna experimentera fritt inom, säger Anelia.

– Det här är verkligen något som skapar många nya idéer.

Stephen Langridge tog vid som konstnärlig ledare för GöteborgsOperan i augusti 2013. Sedan dess har det planerats för ett operaprojekt där tonsättare och textförfattar skulle kunna mötas och skapa tillsammans från grunden.

Nu har det blivit verklighet, och under veckan har tio stycken tonsättare och textförfattare skapat femton olika operor under projektet som går under namnet Opera Generator #1.

Bekväm zon

– Inför det här projektet kom det in otroligt många ansökningar från tonsättare och textförfattare från hela landet. Vi valde totalt ut tio stycken som nu har varit en del av projektet under den här veckan, säger Niklas Fahlén från GöteborgsOperans Skövdescen.

Deltagarna har arbetat i olika parkonstellationer, där de har skapat totalt femton stycken minutlånga operor som framförts av GöteborgsOperans sångare vid interna presentationer och som därefter diskuterats i seminarieform.

– För att utvecklas så är det viktigt att man vågar ta sig utanför sin bekväma zon. Man måste våga göra saker som man är osäker på, och som kanske inte alls fungerar. I det här läget gör det heller ingenting, eftersom resultatet inte ska visas upp utåt, säger Stephen.

Samarbete

– Vanligtvis arbetar man utifrån en text och tonsätter den, eller tvärtom. Men under den här veckan har tonsättare och textförfattare arbetat tillsammans redan från grunden, säger Niklas.

Deltagarna har fått olika förutsättningar att utgå ifrån inför varje uppgift.

– Det är spännande att förhålla sig till den tid man har på sig per uppgift. Desto mer tid man har, desto mer stiger ambitionsnivån, säger Erik Fägerborn som är textförfattare.

– Det är underbart kul, men samtidigt är det en riktig utmaning, menar Erik.

Lyckat resultat

– Jag tycker att det är fantastiskt att vi får möjligheten att lära oss att samarbeta med både tonsättare, musiker och sångare redan från grunden, säger Anelia Kadieva som själv är textförfattare.

– Något av det allra roligaste, det är att se att resultatet faktiskt blir riktigt bra operor. Dessutom är det skönt att ha en så trygg miljö att kunna experimentera fritt inom, säger Anelia.

– Det här är verkligen något som skapar många nya idéer.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.