27 mar 2014 17:13

07 jan 2015 09:53

Hjärtstillestånd av läkemedel

En kvinna från Mariestad drabbades två gånger, inom loppet av tre månader, av hjärtstillestånd orsakade av läkemedelsbiverkningar. Hon anmälde vården vid Skaraborgs sjukhus, Skövde, till Inspektion för vård och omsorg, Ivo, men ärendet avslutas utan att Skas får kritik.

Efter det första hjärtstilleståndet gjordes en utredning vid Karolinska sjukhuset i Stockholm. Den visade att patienten var allergisk mot flera substanser och läkemedel. Några månader senare reagerade hon, i samband med en undersökning, på ett muskelavslappnande medel och drabbades av hjärtstillestånd.

En utredning visade att hon var allergisk även mot det kramplösande medlet hon fick. Ivo konstaterar att det inte, vid det andra tillfället, kunde förutses att hon skulle reagera på båda preparaten.

Efter händelsen har Skas föreslagit flera åtgärder för att förbättra rutinerna och minimera risken för upprepning.

En kvinna från Mariestad drabbades två gånger, inom loppet av tre månader, av hjärtstillestånd orsakade av läkemedelsbiverkningar. Hon anmälde vården vid Skaraborgs sjukhus, Skövde, till Inspektion för vård och omsorg, Ivo, men ärendet avslutas utan att Skas får kritik.

Efter det första hjärtstilleståndet gjordes en utredning vid Karolinska sjukhuset i Stockholm. Den visade att patienten var allergisk mot flera substanser och läkemedel. Några månader senare reagerade hon, i samband med en undersökning, på ett muskelavslappnande medel och drabbades av hjärtstillestånd.

En utredning visade att hon var allergisk även mot det kramplösande medlet hon fick. Ivo konstaterar att det inte, vid det andra tillfället, kunde förutses att hon skulle reagera på båda preparaten.

Efter händelsen har Skas föreslagit flera åtgärder för att förbättra rutinerna och minimera risken för upprepning.