03 apr 2014 16:40

23 jan 2015 15:41

E20 blir fyrfältsväg

E20 i Västra Götaland ska byggas ut och bli fyrfältsväg på sikt.
– Kommunerna och regionen har gjort ett fantastiskt jobb, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

I går presenterades satsningen i infrastrukturplanen 2014-2025, som ska göra E20 till en säkrare väg.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) berättade om planerna vid ett möte i Skövde.

E20 genom Västra Götaland att vara mötesseparerad senast 2025 och på sikt ska den vara en fyrfältsväg. Tidigare hade regeringen och Trafikverket tänkt sig lägga 2,5 miljarder på en enklare lösning, men via fyra nya miljarder varav regionen och kommunerna ska stå för 1,35, blir det en betydligt större satsning.

– För två år sedan sade jag till kommunerna och regionen att de skulle börja samarbeta och prata om medfinansiering. De gjorde sin hemläxa och resultatet blir att staten tar ansvar för trafiksäkerheten och regionen sam kommunerna tar hand om det fjärde fältet, säger Elmsäter-Svärd.

Konkurrensen om de statliga pengarna är hård. Totalt ska 522 miljarder fördelas i regeringens infrastrukturpaket. Många ville vara med och dela.

– Vi hade kunnat dela ut tre gånger så mycket.

Stolt ordförande

Katarina Jonsson (M), ordförande i Skaraborgs kommunalförbund var stolt över att Skaraborgs kommuner kunde samarbeta i en viktig fråga. Hon gav även regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson (S) en eloge.

– Vi har lagt ifrån oss partifärger och kommungränser och sett till att Skaraborg kan växa. Annars hade det kunnat kosta mycket för kommande generationer, säger Katarina Jonsson.

Stämningen var hög bland de skaraborgska kommunalråden. En lång tids arbete gav resultat.

S stöttar

Socialdemokraternas Urban Ahlin, Mariestad, betonade att hans parti ställer upp på planerna.

– Det är bra att problemen åtgärdas, det har vi kämpat för länge. Vi kommer att stötta det här, säger Urban Ahlin.

Han menar att finansieringen borde vara statens ansvar, men nu måste kommuner och region skjuta till 1,35 miljarder för att satsningen ska bli av.

– Regeringen har ägnat sig åt utpressning. Nu tvingas kommunerna och regionen ta 1,35 miljarder som egentligen skulle ha använts till skola och omsorg, för att betala ombyggnaden. Dessutom är det bara 62 procent som kommer att bli motorväg. Inför valet 2006 lovade Moderaterna att hela E20 skulle vara motorväg innan 2010, säger Urban Ahlin.

I går presenterades satsningen i infrastrukturplanen 2014-2025, som ska göra E20 till en säkrare väg.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) berättade om planerna vid ett möte i Skövde.

E20 genom Västra Götaland att vara mötesseparerad senast 2025 och på sikt ska den vara en fyrfältsväg. Tidigare hade regeringen och Trafikverket tänkt sig lägga 2,5 miljarder på en enklare lösning, men via fyra nya miljarder varav regionen och kommunerna ska stå för 1,35, blir det en betydligt större satsning.

– För två år sedan sade jag till kommunerna och regionen att de skulle börja samarbeta och prata om medfinansiering. De gjorde sin hemläxa och resultatet blir att staten tar ansvar för trafiksäkerheten och regionen sam kommunerna tar hand om det fjärde fältet, säger Elmsäter-Svärd.

Konkurrensen om de statliga pengarna är hård. Totalt ska 522 miljarder fördelas i regeringens infrastrukturpaket. Många ville vara med och dela.

– Vi hade kunnat dela ut tre gånger så mycket.

Stolt ordförande

Katarina Jonsson (M), ordförande i Skaraborgs kommunalförbund var stolt över att Skaraborgs kommuner kunde samarbeta i en viktig fråga. Hon gav även regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson (S) en eloge.

– Vi har lagt ifrån oss partifärger och kommungränser och sett till att Skaraborg kan växa. Annars hade det kunnat kosta mycket för kommande generationer, säger Katarina Jonsson.

Stämningen var hög bland de skaraborgska kommunalråden. En lång tids arbete gav resultat.

S stöttar

Socialdemokraternas Urban Ahlin, Mariestad, betonade att hans parti ställer upp på planerna.

– Det är bra att problemen åtgärdas, det har vi kämpat för länge. Vi kommer att stötta det här, säger Urban Ahlin.

Han menar att finansieringen borde vara statens ansvar, men nu måste kommuner och region skjuta till 1,35 miljarder för att satsningen ska bli av.

– Regeringen har ägnat sig åt utpressning. Nu tvingas kommunerna och regionen ta 1,35 miljarder som egentligen skulle ha använts till skola och omsorg, för att betala ombyggnaden. Dessutom är det bara 62 procent som kommer att bli motorväg. Inför valet 2006 lovade Moderaterna att hela E20 skulle vara motorväg innan 2010, säger Urban Ahlin.

  • Alf Ehn