03 apr 2014 16:49

23 jan 2015 15:41

Kommuner och region positiva trots en dyrare prislapp

Mariestads kommunalråd Johan Abrahamsson (M) sken i kapp med solen utanför kulturhuset i Skövde.
– Det är en stor dag för Skaraborg.

Samtliga kommunalråd i Skaraborg var samlade då infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd presenterade regeringens plan för utbyggnaden av E20. Den innebär bland annat att regionens och kommunernas del höjs med 350 miljoner kronor till 1,350 miljarder.

Kommunerna och regionen ska stå för hälften var.

– Skövde, Falköping, Lidköping och E20-kommunerna tar den delen. Exakt vilken fördelningsnyckel som används återkommer vi om, men det ska inte vara några problem, säger Johan Abrahamsson.

Han konstaterade att samtliga fullmäktige i Skaraborg sagt ja till ”minst” ett belopp.

– Men frågan kommer upp igen innan valet.

Att den etappen ”förbi Mariestad” kommer att byggas ut till en mötesseparerad fyrfältsväg samt att etappen ”Götene-Mariestad” också ska bli en mötesseparerad 2+2-väg var självklart extra glädjande för Abrahamsson.

– Nu börjar nästa fas. Det finns sex olika alternativ till hur förbifarten ska dras, konstaterar han.

Regionen gav klartecken sin till del.

– Vi tänker föreslå det för fullmäktige och det finns en bred enighet för att satsa på E20, säger regionrådet Leif Blomqvist (S).

Oppositionsrådet Kristina Jonäng (C) sa inte emot:

– Vi får väldigt mycket väg för det vi skjuter till.

Hela sträckan

Enligt regeringens plan ska E20 genom Västra Götaland byggas ut och hela sträckan ska bli mötesseparerad.

Totalt handlar det om 112 kilometer väg som ska byggas ut. 27 kilometer blir motorväg, 56 kilometer mötesseparerad fyrfältsväg och resten (29 kilometer) blir 2+1-väg med mötesseparering i steg 1.

På etapperna förbi Vårgårda, Vårgårda-Vara och förbi Skara kommer vissa delar att bli 2+1-väg med mittseparation, men efter ytterligare utredningar ska de också bli 2+2-vägar, precis som Götene-Mariestad och förbi Mariestad är i planen.

– Det litar vi på. Skrivningen är stark, säger Leif Blomqvist.

Sedan tidigare finns etappen förbi Hova i planen, byggstart planeras till 2016-2018.

Samtliga kommunalråd i Skaraborg var samlade då infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd presenterade regeringens plan för utbyggnaden av E20. Den innebär bland annat att regionens och kommunernas del höjs med 350 miljoner kronor till 1,350 miljarder.

Kommunerna och regionen ska stå för hälften var.

– Skövde, Falköping, Lidköping och E20-kommunerna tar den delen. Exakt vilken fördelningsnyckel som används återkommer vi om, men det ska inte vara några problem, säger Johan Abrahamsson.

Han konstaterade att samtliga fullmäktige i Skaraborg sagt ja till ”minst” ett belopp.

– Men frågan kommer upp igen innan valet.

Att den etappen ”förbi Mariestad” kommer att byggas ut till en mötesseparerad fyrfältsväg samt att etappen ”Götene-Mariestad” också ska bli en mötesseparerad 2+2-väg var självklart extra glädjande för Abrahamsson.

– Nu börjar nästa fas. Det finns sex olika alternativ till hur förbifarten ska dras, konstaterar han.

Regionen gav klartecken sin till del.

– Vi tänker föreslå det för fullmäktige och det finns en bred enighet för att satsa på E20, säger regionrådet Leif Blomqvist (S).

Oppositionsrådet Kristina Jonäng (C) sa inte emot:

– Vi får väldigt mycket väg för det vi skjuter till.

Hela sträckan

Enligt regeringens plan ska E20 genom Västra Götaland byggas ut och hela sträckan ska bli mötesseparerad.

Totalt handlar det om 112 kilometer väg som ska byggas ut. 27 kilometer blir motorväg, 56 kilometer mötesseparerad fyrfältsväg och resten (29 kilometer) blir 2+1-väg med mötesseparering i steg 1.

På etapperna förbi Vårgårda, Vårgårda-Vara och förbi Skara kommer vissa delar att bli 2+1-väg med mittseparation, men efter ytterligare utredningar ska de också bli 2+2-vägar, precis som Götene-Mariestad och förbi Mariestad är i planen.

– Det litar vi på. Skrivningen är stark, säger Leif Blomqvist.

Sedan tidigare finns etappen förbi Hova i planen, byggstart planeras till 2016-2018.

  • Alf Ehn

Ska byggas ut 2014-2025

Etapp Längd

Förbi Vårgårda 4 km

Vårgårda-Vara 26 km

Förbi Skara 8 km

Götene-Mariestad 20 km

Förbi Mariestad 17 km

Källa: Trafikverket