02 jun 2014 19:46

07 jan 2015 10:14

Utökad giltighetstid för fritidskortet

Den politiska ledningen vill utöka giltighetstiden för fritidskortet och att det ska gälla från klockan 14 på vardagar.
– Ett rimligt krav från många ungdomar, säger Alex Bergström, vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

I dagsläget börjar fritidskortets giltighetstid klockan 16.00 på vardagar.

Efter många påtryckningar kommer tiden att flyttas till 14.00, vilket ger ungdomar ytterligare två timmar att ta sig till bland annat nöjen, fritidsaktiviteter och kompisar.

Hänger på tekniken

Nämnden hoppas att nymodigheten kan införas redan vid skolstarten i höst.

– Men det kan även bli vid årsskiftet. Det hänger på tekniken, som lämnar en del övrigt att önska, säger Alex Bergström.

Reformen beräknas kosta Västtrafik mellan tre och fyra miljoner kronor.

– Det är en rimlig och hanterbar merkostnad. Vi ska utreda om vi ska ta in det i vår budget eller om Västtrafik tar det själva.

Går det inte att tidigarelägga starten ännu mer, kanske till klockan 12.00?

– Det skulle bli betydligt dyrare, kanske upp emot tio miljoner kronor. Dessutom skulle vi börja närma oss skolkorten och då blir det ett annat läge. De köps ju av kommunerna.

Ungdomar som är under 20 år kan använda fritidskortet för resor med Västtrafik under 100 dagar i hela Västtrafiks område. Det kostar just nu 710 kronor och gäller under 100 dagar. Under 2013 sålde Västtrafik fritidskort för cirka 38 miljoner kronor.

Nämnden tar beslut om tidigareläggningen på torsdag. Västtrafik tar upp ärendet under slutet av juni.

I dagsläget börjar fritidskortets giltighetstid klockan 16.00 på vardagar.

Efter många påtryckningar kommer tiden att flyttas till 14.00, vilket ger ungdomar ytterligare två timmar att ta sig till bland annat nöjen, fritidsaktiviteter och kompisar.

Hänger på tekniken

Nämnden hoppas att nymodigheten kan införas redan vid skolstarten i höst.

– Men det kan även bli vid årsskiftet. Det hänger på tekniken, som lämnar en del övrigt att önska, säger Alex Bergström.

Reformen beräknas kosta Västtrafik mellan tre och fyra miljoner kronor.

– Det är en rimlig och hanterbar merkostnad. Vi ska utreda om vi ska ta in det i vår budget eller om Västtrafik tar det själva.

Går det inte att tidigarelägga starten ännu mer, kanske till klockan 12.00?

– Det skulle bli betydligt dyrare, kanske upp emot tio miljoner kronor. Dessutom skulle vi börja närma oss skolkorten och då blir det ett annat läge. De köps ju av kommunerna.

Ungdomar som är under 20 år kan använda fritidskortet för resor med Västtrafik under 100 dagar i hela Västtrafiks område. Det kostar just nu 710 kronor och gäller under 100 dagar. Under 2013 sålde Västtrafik fritidskort för cirka 38 miljoner kronor.

Nämnden tar beslut om tidigareläggningen på torsdag. Västtrafik tar upp ärendet under slutet av juni.

  • Alf Ehn