26 aug 2014 06:00

23 jan 2015 15:49

Fördelningen av dryg halvmiljard klar

Skaraborgs kommuner kommer att stå för 546,5 miljoner i medfinansiering då E20 ska byggas ut.

Totalt ska kommunerna i Skaraborg, Västra Götalandsregionen, övriga kommunalförbund, Västsvenska handelskammaren och Örebro stå för 1,350 miljarder i medfinansiering då E20 ska byggas ut.

Skaraborgs kommuner stå för 546,5 miljoner.

– De större kommunerna samt de som ligger vid E20 har fått ta en större del, säger Gunnar Karlsson, samordnare för Infrastrukturfrågor hos Skaraborgs kommunalförbund.

Invånarantalet

Skövde står för 113 miljoner kronor, Lidköping får 81 och Mariestad för 76,5.

– Skillnaden mellan Skövde och Lidköping beror på antalet invånare, säger Gunnar Karlsson.

Avtalen mellan de olika parterna i uppgörelsen är klara för godkännande av de olika fullmäktigeförsamlingarna.

– De tar beslut under hösten. Förslagen är väl förankrade men man vet aldrig vad som kan dyka upp, säger Gunnar Karlsson.

Regionfullmäktige tar beslut om sin del under oktober.

Sträckan genom Västra Götaland ska vara mötesseparerad senast 2025 och på sikt bli en fyrfältsväg. Regeringen och Trafikverket hade tänkt sig lägga 2,5 miljarder på en enklare lösning, men via fyra nya miljarder varav regionen och kommunerna ska stå för 1,35, blev det en betydligt större satsning då revideringen av infrastrukturplanen 2014-2025 presenterades i våras.

Totalt ska kommunerna i Skaraborg, Västra Götalandsregionen, övriga kommunalförbund, Västsvenska handelskammaren och Örebro stå för 1,350 miljarder i medfinansiering då E20 ska byggas ut.

Skaraborgs kommuner stå för 546,5 miljoner.

– De större kommunerna samt de som ligger vid E20 har fått ta en större del, säger Gunnar Karlsson, samordnare för Infrastrukturfrågor hos Skaraborgs kommunalförbund.

Invånarantalet

Skövde står för 113 miljoner kronor, Lidköping får 81 och Mariestad för 76,5.

– Skillnaden mellan Skövde och Lidköping beror på antalet invånare, säger Gunnar Karlsson.

Avtalen mellan de olika parterna i uppgörelsen är klara för godkännande av de olika fullmäktigeförsamlingarna.

– De tar beslut under hösten. Förslagen är väl förankrade men man vet aldrig vad som kan dyka upp, säger Gunnar Karlsson.

Regionfullmäktige tar beslut om sin del under oktober.

Sträckan genom Västra Götaland ska vara mötesseparerad senast 2025 och på sikt bli en fyrfältsväg. Regeringen och Trafikverket hade tänkt sig lägga 2,5 miljarder på en enklare lösning, men via fyra nya miljarder varav regionen och kommunerna ska stå för 1,35, blev det en betydligt större satsning då revideringen av infrastrukturplanen 2014-2025 presenterades i våras.

  • Alf Ehn

Skaraborgsfördelning

Falköping 67

Lidköping 81

Skövde 113

Gullspång 12

Mariestad 76,5

Götene 41

Vara 48

Skara 57

Essunga 11

Grästorp 7

Töreboda 13

Karlsborg 3

Hjo 5

Tibro 6

Tidaholm 6

Källa: Skaraborgs kommunalförbund