02 dec 2014 07:00

23 jan 2015 15:54

Vill ta bort dygnspassen

De flesta inom ambulansverksamheten i Skaraborg jobbar 24 timmar i sträck men Vårdförbundet vill få bort passen.
– Underligt att arbetsgivaren godkänner dem, säger förtroendevalde Fredrik Sörman.

Ambulanssjuksköterskan Fredrik Sörman, Vårdförbundet, hade gärna sett att det blivit en dom i ärendet då en kollega från Kungälv somnade och körde i diket, sedan han jobbat i 23 timmar. Arbetsgivaren Västra Götalandsregionen åtalades för arbetsmiljöbrott, men tinget i Göteborg ogillade åtalet och därför blir det inte heller något stopp för 24-timmarspassen.

Enligt förtroendevalde Sörman är det bara Skaraborg i Västra Götalandsregionen som ”dygnspassen” är kvar, och i övriga landsting är de borta eller på väg bort.

– Alla som på allvar har tittat på problemet har tagit bort dem.

I Skaraborg kör många dygn. Sörman, som själv kört dygn, förstår de som vill behålla systemet.

– Men jag håller inte med dem. Det är inte populärt, men som skyddsombud måste jag säga ifrån. Vi har tydligt sagt till arbetsgivaren att vi inte vi ha kvar passen.

Skas säger att det är upp till medarbetarna att köra dygn eller inte. Sörman ser saken på ett annat sätt.

– Men kan välja att inte köra dygn, men jag kan inte välja vem jag kör med och den kollegan kan ju ha jobbat länge. Är arbetsgivaren fri från det ansvaret om något händer; den har ju en gång godkänt att någon får jobba så länge.

Ambulanssjuksköterskan Fredrik Sörman, Vårdförbundet, hade gärna sett att det blivit en dom i ärendet då en kollega från Kungälv somnade och körde i diket, sedan han jobbat i 23 timmar. Arbetsgivaren Västra Götalandsregionen åtalades för arbetsmiljöbrott, men tinget i Göteborg ogillade åtalet och därför blir det inte heller något stopp för 24-timmarspassen.

Enligt förtroendevalde Sörman är det bara Skaraborg i Västra Götalandsregionen som ”dygnspassen” är kvar, och i övriga landsting är de borta eller på väg bort.

– Alla som på allvar har tittat på problemet har tagit bort dem.

I Skaraborg kör många dygn. Sörman, som själv kört dygn, förstår de som vill behålla systemet.

– Men jag håller inte med dem. Det är inte populärt, men som skyddsombud måste jag säga ifrån. Vi har tydligt sagt till arbetsgivaren att vi inte vi ha kvar passen.

Skas säger att det är upp till medarbetarna att köra dygn eller inte. Sörman ser saken på ett annat sätt.

– Men kan välja att inte köra dygn, men jag kan inte välja vem jag kör med och den kollegan kan ju ha jobbat länge. Är arbetsgivaren fri från det ansvaret om något händer; den har ju en gång godkänt att någon får jobba så länge.

  • Alf Ehn

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.