06 mar 2015 07:00

06 mar 2015 07:25

Västtrafik utvecklar sätten att skaffa biljett

Försäljningen av enkelbiljetter via en app i mobilen går bra. Västtrafik planerar för en fortsättning.

– I höst kommer vi att börja sälja periodkort i mobilen, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Från och med 25 november förra året går det att köpa en enkelbiljett för en resa med kollektivtrafiken.

– Första gången man köper så får man registrera sig, sedan går det lättare. Kunderna vill ha ett enkelt system; det här är det första steget att kunna erbjuda köp av biljetter via mobilen, säger Björner Brauer.

Sättet att köpa biljett har inte marknadsförts av bolaget förrän nu. Ändå pekar försäljningssiffrorna uppåt. I januari såldes biljetter för 1 377 680 kronor plus moms.

Skånetrafiken använder sig av ett liknande system. I Oslo har kollektivtrafikbolaget börjat sälja periodkort via en mobilapp.

– Vi tittar på hur de gör och tar det stegvis. Någon gång i höst räknar via med att kunna börja sälja periodkort via en app, säger Björner Brauer.

Fortfarande är försäljningen av sms-biljetter betydligt större och under 2014 såldes det för drygt 105 miljoner kronor.

Sjönk drastiskt

2012 var försäljningen nästan det dubbla men då ett registreringskrav infördes, i februari 2013, på den som köpte biljetten, sjönk användandet drastiskt.

– Nu är den på väg uppåt igen. Om man jämför februari till december 2013 och 2014 ökade försäljningen med sex procent. Det är en bra ökning.

Några trafikbolag har tagit bort sms-biljetterna, men Västtrafik har inga sådana planer.

– På sikt kommer de att försvinna, men hur lång tid det tar vet vi inte. Vi följer noga utvecklingen, säger Maria Björner Brauer.

Från och med 25 november förra året går det att köpa en enkelbiljett för en resa med kollektivtrafiken.

– Första gången man köper så får man registrera sig, sedan går det lättare. Kunderna vill ha ett enkelt system; det här är det första steget att kunna erbjuda köp av biljetter via mobilen, säger Björner Brauer.

Sättet att köpa biljett har inte marknadsförts av bolaget förrän nu. Ändå pekar försäljningssiffrorna uppåt. I januari såldes biljetter för 1 377 680 kronor plus moms.

Skånetrafiken använder sig av ett liknande system. I Oslo har kollektivtrafikbolaget börjat sälja periodkort via en mobilapp.

– Vi tittar på hur de gör och tar det stegvis. Någon gång i höst räknar via med att kunna börja sälja periodkort via en app, säger Björner Brauer.

Fortfarande är försäljningen av sms-biljetter betydligt större och under 2014 såldes det för drygt 105 miljoner kronor.

Sjönk drastiskt

2012 var försäljningen nästan det dubbla men då ett registreringskrav infördes, i februari 2013, på den som köpte biljetten, sjönk användandet drastiskt.

– Nu är den på väg uppåt igen. Om man jämför februari till december 2013 och 2014 ökade försäljningen med sex procent. Det är en bra ökning.

Några trafikbolag har tagit bort sms-biljetterna, men Västtrafik har inga sådana planer.

– På sikt kommer de att försvinna, men hur lång tid det tar vet vi inte. Vi följer noga utvecklingen, säger Maria Björner Brauer.

Enkelbiljett via appen

Månad Försäljning

Nov 2014 152 348 kr*

Dec 2014 1 082 795 kr

Jan 2015 1 377 680 kr

Beloppen är exklusive moms

* Försäljning startade 25 nov.

Källa: Västtrafik

Sms-biljetter

År Försäljning

2011 180 075 759 kronor

2012 202 968 988 kronor

2013 104 382 894 kronor

2014 105 491 046 kronor

Beloppen är exklusive moms.

Källa: Västtrafik

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.