24 mar 2015 16:29

24 mar 2015 16:29

Ambulanser ställs av

SKARABORG: Vikariebrist påverkar verksamheten

Ambulansverksamheten på Skaraborgs sjukhus förändras i sommar och det kan bli indragna bilar.
– Det är i värsta fall. Vi hoppas få till en lösning, säger verksamhetschefen Elisabeth Hellström.

Ledningen har plockat fram en plan som ska användas om inte tillräckligt med vikarier kan plockas fram.

Händer inget drastiskt blir det så här:

I dagsläget finns det en ambulans hela dygnet i Hova, samt en som kör 07.45-22.00. I sommar flyttas dygnsambulansen till stationen i Mariestad, som därmed får två dygnsambulanser, mot en dygnsambulans samt en som kör 07.45-23.00 i normalfallet.

– Det blir ingen större skillnad, Hovabilen får ofta passa i Mariestad när det är tomt där. Nu blir det mer flexibelt över hela området, säger Elisabeth Hellström.

Mölltorp

I normalläget har Mölltorp en dygnsambulans samt en 07.45-22.00. Enligt förslaget tas 22-bilen bort i sommar och ersätts av en så kallad ”single responder”, en bedömningsbil som körs av en ambulanssjuksköterska, under 07.45-17.00 på vardagar.

– Bilarna har all utrustning utom bår, men kan inte transportera patienter. De åker även på prio 1-larm, säger Hellström.

I Skara finns det två dygnsambulanser och en bedömningsbil. I sommar ersätts en dygnsambulans av en som körs 07.45-20.00. En bedömningsbil kommer att vara i drift 07.45-17.00.

Transportambulanserna i Falköping, Lidköping och Mariestad bemannas inte under veckorna 23-34.

– Patienterna som normalt skulle ha varit på medicin i Falköping kommer vara i Skövde under sommaren. Transportbehovet kommer att vara reducerat i sommar.

I Skövde blir det inga förändringar.

Elisabeth Hellström betonar att planen inte är spikad. Blir vikariesituationen bättre förändras läget.

– Vi har färre vikarier i år än de senaste åren, men just nu är det bara mars och det är lite tidigt att säga exakt hur det blir. En bit in i maj vet vi mer.

Är det någon fara för patientsäkerheten?

– Nej, målet är att utföra vårt uppdrag och vi har noga följt statistiken. Någon kan få vänta längre på transporten, men patienterna blir omhändertagna av en sjuksköterska.

Hur har det regionala förbudet av dygnspass påverkat ert beslut?

– Det är inte lika lätt för en medarbetare att ta extra pass som tidigare. Vi har med det i tänket.

Ledningen har plockat fram en plan som ska användas om inte tillräckligt med vikarier kan plockas fram.

Händer inget drastiskt blir det så här:

I dagsläget finns det en ambulans hela dygnet i Hova, samt en som kör 07.45-22.00. I sommar flyttas dygnsambulansen till stationen i Mariestad, som därmed får två dygnsambulanser, mot en dygnsambulans samt en som kör 07.45-23.00 i normalfallet.

– Det blir ingen större skillnad, Hovabilen får ofta passa i Mariestad när det är tomt där. Nu blir det mer flexibelt över hela området, säger Elisabeth Hellström.

Mölltorp

I normalläget har Mölltorp en dygnsambulans samt en 07.45-22.00. Enligt förslaget tas 22-bilen bort i sommar och ersätts av en så kallad ”single responder”, en bedömningsbil som körs av en ambulanssjuksköterska, under 07.45-17.00 på vardagar.

– Bilarna har all utrustning utom bår, men kan inte transportera patienter. De åker även på prio 1-larm, säger Hellström.

I Skara finns det två dygnsambulanser och en bedömningsbil. I sommar ersätts en dygnsambulans av en som körs 07.45-20.00. En bedömningsbil kommer att vara i drift 07.45-17.00.

Transportambulanserna i Falköping, Lidköping och Mariestad bemannas inte under veckorna 23-34.

– Patienterna som normalt skulle ha varit på medicin i Falköping kommer vara i Skövde under sommaren. Transportbehovet kommer att vara reducerat i sommar.

I Skövde blir det inga förändringar.

Elisabeth Hellström betonar att planen inte är spikad. Blir vikariesituationen bättre förändras läget.

– Vi har färre vikarier i år än de senaste åren, men just nu är det bara mars och det är lite tidigt att säga exakt hur det blir. En bit in i maj vet vi mer.

Är det någon fara för patientsäkerheten?

– Nej, målet är att utföra vårt uppdrag och vi har noga följt statistiken. Någon kan få vänta längre på transporten, men patienterna blir omhändertagna av en sjuksköterska.

Hur har det regionala förbudet av dygnspass påverkat ert beslut?

– Det är inte lika lätt för en medarbetare att ta extra pass som tidigare. Vi har med det i tänket.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.