09 jun 2015 05:00

09 jun 2015 05:00

Elektronisk registrering av dödsfall

VÄSTRA GÖTALAND: Nya rutiner ska öka säkerheten

Rapporteringen av dödsfall ska ske elektroniskt.

– Förhoppningsvis från och med i höst, säger regionens chefläkare Claes-Håkan Björklund.

Inom en snar framtid, troligen redan i höst, kommer hanteringen av dödsbevis och dödsorsaksintyg att ske elektroniskt.

– Det kommer att gå snabbare och bli säkrare, säger Claes-Håkan Björklund.

Blir det ofta fel?

– Nej, det får inte bli fel och jag har inte varit med om att fel person dödförklarats, även om inget system är 100-procentigt. Journalen är ju uppe när intygen skrivs.

När en person avlider skriver den ansvarige läkaren ett dödsbevis. Dokumentet skrivs på en dator men sedan skrivs en papperskopia ut. Den stoppas i ett kuvert och skickas till Skatteverket för registrering. Hanteringen bör gå snabbt, inte minst för att inte begravningen och andra praktiska detaljer ska förskjutas i onödan.

Lätt att glömma

Dödsorsaksintyget skrivs senare, men det kan ta tid om läkaren exempelvis anser att det krävs en obduktion för att fastställa dödsorsaken. Även det dokumentet skrivs digitalt, men en papperskopia skrivs ut och skickas in.

– Det kan bli sent, men det är ju inget som de anhöriga märker. Däremot är ju uppgifterna viktiga för Socialstyrelsen, säger Claes-Håkan Björklund.

Med en elektronisk behandling skickas dokumenten direkt, risken att det blir fel minimeras.

– När det gäller dödsorsaksintygen kan man ju även ha en elektronisk bevakning. Då glöms de inte bort, beskedet om den exakta dödsorsaken kan dröja.

Egentligen skulle det avvändandet av de nya rutinerna skett från och med 1 juni, men informationen från Socialstyrelsen skickades inte ut förrän tio dagar innan.

– Det tar tid att få ut det till alla, men vi jobbar med det. Förhoppningsvis är vi i gång i början av hösten. Sommaren är ingen bra tid att börja med något nytt, säger Claes-Håkan Björklund.

Inom en snar framtid, troligen redan i höst, kommer hanteringen av dödsbevis och dödsorsaksintyg att ske elektroniskt.

– Det kommer att gå snabbare och bli säkrare, säger Claes-Håkan Björklund.

Blir det ofta fel?

– Nej, det får inte bli fel och jag har inte varit med om att fel person dödförklarats, även om inget system är 100-procentigt. Journalen är ju uppe när intygen skrivs.

När en person avlider skriver den ansvarige läkaren ett dödsbevis. Dokumentet skrivs på en dator men sedan skrivs en papperskopia ut. Den stoppas i ett kuvert och skickas till Skatteverket för registrering. Hanteringen bör gå snabbt, inte minst för att inte begravningen och andra praktiska detaljer ska förskjutas i onödan.

Lätt att glömma

Dödsorsaksintyget skrivs senare, men det kan ta tid om läkaren exempelvis anser att det krävs en obduktion för att fastställa dödsorsaken. Även det dokumentet skrivs digitalt, men en papperskopia skrivs ut och skickas in.

– Det kan bli sent, men det är ju inget som de anhöriga märker. Däremot är ju uppgifterna viktiga för Socialstyrelsen, säger Claes-Håkan Björklund.

Med en elektronisk behandling skickas dokumenten direkt, risken att det blir fel minimeras.

– När det gäller dödsorsaksintygen kan man ju även ha en elektronisk bevakning. Då glöms de inte bort, beskedet om den exakta dödsorsaken kan dröja.

Egentligen skulle det avvändandet av de nya rutinerna skett från och med 1 juni, men informationen från Socialstyrelsen skickades inte ut förrän tio dagar innan.

– Det tar tid att få ut det till alla, men vi jobbar med det. Förhoppningsvis är vi i gång i början av hösten. Sommaren är ingen bra tid att börja med något nytt, säger Claes-Håkan Björklund.