29 aug 2015 11:00

29 aug 2015 11:00

"Bilister är en kassako"

Motormännen vill inte ha skattehöjning på bensin och diesel

Motormännen gillar inte förslaget att höja skatten på bensin och diesel.

– Det skapar en uppgivenhet hos de som inte har alternativ, säger vd:n Fredrik Daveby.

Regeringen vill höja, från årsskiftet, skatten på bensin med 48 öre litern och diesel med 53 öre litern. Med moms på den höjda skatten blir bensinen nästan 60 öre dyrare per liter och dieseln blir 66 öre dyrare litern.

Förslaget var ett av ämnena som Motormännens riksstyrelse diskuterade under sitt möte i Skövde. Vd:n Fredrik Daveby betonar att organisationen jobbar för att skapa en miljö utan fossila drivmedel, men att förslaget skapar en uppgivenhet hos dem som just nu inte har något alternativ.

Inte minst hos folket på landsbygden.

– Vi kommer aldrig i ett läge där man drar stickspår från järnvägen ut på landsbygden. Privatpersoner och näringsidkare är beroende av bilen. Det går att raljera över att 50 öre inte är så mycket, men det är en permanent skatt som dessutom ska indexregleras.

Han hänvisar till beräkningar som anger att bilisterna bidrar med dubbelt som mycket i skatt och avgifter som de kostar, och att pengarna som blir över måste användas till utveckling av alternativa drivmedel.

– Vi måste ha en bra övergång, som även gör det möjligt för vanligt folk att kunna vara med. Som det är just nu blir bara bilisterna en kassako, och vi tycker att samhället sviker landsbygden.

Ulla-Britt Hagström, ordförande i Motormännen Skaraborg, säger att frågan är högaktuell i Skaraborg.

– Här finns det mycket landsbygd.

Båda gläds över beslutet om en ut- och ombyggnad av E20. Ulla-Britt Hagström lovar att organisationen kommer att fortsätta kampen.

– Vi vill inte att det ska bli försenat och att inga redan tagna beslut rivs upp. Mycket handlar om information, säger Ulla-Britt.

Motormännen har 32 klubbar i landet. 115 000, varav 3 000 i Skaraborg, familjer är anslutna. Ulla-Britt Hagström finns med i en referensgrupp som är ett bollplank för styrelsen. Hon och kollegorna har nyligen granskat hur mycket bilister skickar och tar emot sms när de kör, för att ge de styrande ett värdefullt underlag i kampen för att förbjuda sms-användande under färd.

– Det är bara Sverige i EU som inte har ett förbud; alla som åkt i semestertrafiken som sett fordon som vinglat oroväckande på grund av sms-ande, säger Fredrik Daveby.

Regeringen vill höja, från årsskiftet, skatten på bensin med 48 öre litern och diesel med 53 öre litern. Med moms på den höjda skatten blir bensinen nästan 60 öre dyrare per liter och dieseln blir 66 öre dyrare litern.

Förslaget var ett av ämnena som Motormännens riksstyrelse diskuterade under sitt möte i Skövde. Vd:n Fredrik Daveby betonar att organisationen jobbar för att skapa en miljö utan fossila drivmedel, men att förslaget skapar en uppgivenhet hos dem som just nu inte har något alternativ.

Inte minst hos folket på landsbygden.

– Vi kommer aldrig i ett läge där man drar stickspår från järnvägen ut på landsbygden. Privatpersoner och näringsidkare är beroende av bilen. Det går att raljera över att 50 öre inte är så mycket, men det är en permanent skatt som dessutom ska indexregleras.

Han hänvisar till beräkningar som anger att bilisterna bidrar med dubbelt som mycket i skatt och avgifter som de kostar, och att pengarna som blir över måste användas till utveckling av alternativa drivmedel.

– Vi måste ha en bra övergång, som även gör det möjligt för vanligt folk att kunna vara med. Som det är just nu blir bara bilisterna en kassako, och vi tycker att samhället sviker landsbygden.

Ulla-Britt Hagström, ordförande i Motormännen Skaraborg, säger att frågan är högaktuell i Skaraborg.

– Här finns det mycket landsbygd.

Båda gläds över beslutet om en ut- och ombyggnad av E20. Ulla-Britt Hagström lovar att organisationen kommer att fortsätta kampen.

– Vi vill inte att det ska bli försenat och att inga redan tagna beslut rivs upp. Mycket handlar om information, säger Ulla-Britt.

Motormännen har 32 klubbar i landet. 115 000, varav 3 000 i Skaraborg, familjer är anslutna. Ulla-Britt Hagström finns med i en referensgrupp som är ett bollplank för styrelsen. Hon och kollegorna har nyligen granskat hur mycket bilister skickar och tar emot sms när de kör, för att ge de styrande ett värdefullt underlag i kampen för att förbjuda sms-användande under färd.

– Det är bara Sverige i EU som inte har ett förbud; alla som åkt i semestertrafiken som sett fordon som vinglat oroväckande på grund av sms-ande, säger Fredrik Daveby.