01 sep 2015 15:57

01 sep 2015 17:48

Tågkaos kan slå hårt mot resenärer

SKARABORG: Västtrafik rasar över Trafikverkets prioritering

Kontaktledningssystemet på järnvägen mellan Moholm och Falköping ska bytas vilket kommer att medföra trafikstörningar.
– 75 procent av Västtrafiks trafik på banan riskerar att ställas in, säger vice ordföranden Alex Bergström (S).

Arbetet med kontaktledningarna kommer att medför att endast ett spår kommer att kunna användas, vilket innebär att antalet turer som går att köra minskar. Enligt Alex Bergström (S), vice ordförande i Västtrafik, träder Trafikverkets prioriteringsordning in.

– Den gynnar det långa resandet, men det kan inte vara rätt att tågen mellan Stockholm och Göteborg har företräde, suckar Bergström.

Han befarar att 75 procent av Västtrafiks trafik på banan kommer att ställas in då arbetet pågår.

– Trafikverket måste förstå att de ställer till problem för 3 000 resenärer om dagen. Det drabbar de som pendlar till arbete och studier. Vi tycker att regiontågen blir diskriminerade. Visst behöver ledningarna bytas ut; alla vet att det blir bättre när det är klart, men nu blir det problem under ett helt trafikår, säger Alex Bergström.

Han säger att Västtrafik har kallat till möte med de berörda kommunerna och att bolaget kommer att titta på andra alternativ.

– Men jag bävar för den kritik Västtrafik kommer att få.

Många av stolparna utmed sträckan kommer från 1920-talet. De mesta av kontaktledningarna kommer från 70-talet, även om de uppdaterades på 90-talet.

Nu ska hela rasket bytas. Arbetet inleds efter nyår och kommer preliminärt att pågå till slutet av sommaren 2017. Det är dubbelspår utmed sträckan och Trafikverket kommer att byta ett spår i taget; vilket innebär att det bara går att åka på ett av spåren. Jobbet delas upp i tio etapper, en per spår mellan de olika stationerna Moholm, Väring, Skövde, Regumatorp, Stenstorp och Falköping.

– Trafiken rullar ändå, men på ett spår och vi försöker få så lite störningar som möjligt, säger projektledaren Benny Lyckebäck.

Vi har förgäves sökt Trafikverkets planeringsenhet.

 

Arbetet med kontaktledningarna kommer att medför att endast ett spår kommer att kunna användas, vilket innebär att antalet turer som går att köra minskar. Enligt Alex Bergström (S), vice ordförande i Västtrafik, träder Trafikverkets prioriteringsordning in.

– Den gynnar det långa resandet, men det kan inte vara rätt att tågen mellan Stockholm och Göteborg har företräde, suckar Bergström.

Han befarar att 75 procent av Västtrafiks trafik på banan kommer att ställas in då arbetet pågår.

– Trafikverket måste förstå att de ställer till problem för 3 000 resenärer om dagen. Det drabbar de som pendlar till arbete och studier. Vi tycker att regiontågen blir diskriminerade. Visst behöver ledningarna bytas ut; alla vet att det blir bättre när det är klart, men nu blir det problem under ett helt trafikår, säger Alex Bergström.

Han säger att Västtrafik har kallat till möte med de berörda kommunerna och att bolaget kommer att titta på andra alternativ.

– Men jag bävar för den kritik Västtrafik kommer att få.

Många av stolparna utmed sträckan kommer från 1920-talet. De mesta av kontaktledningarna kommer från 70-talet, även om de uppdaterades på 90-talet.

Nu ska hela rasket bytas. Arbetet inleds efter nyår och kommer preliminärt att pågå till slutet av sommaren 2017. Det är dubbelspår utmed sträckan och Trafikverket kommer att byta ett spår i taget; vilket innebär att det bara går att åka på ett av spåren. Jobbet delas upp i tio etapper, en per spår mellan de olika stationerna Moholm, Väring, Skövde, Regumatorp, Stenstorp och Falköping.

– Trafiken rullar ändå, men på ett spår och vi försöker få så lite störningar som möjligt, säger projektledaren Benny Lyckebäck.

Vi har förgäves sökt Trafikverkets planeringsenhet.