15 sep 2015 08:00

15 sep 2015 08:03

Anmälde vårdskadan till Ivo

En läkare vid en vårdcentral i Falköping orsakade en allvarlig vårdskada. Ärendet anmäldes till Ivo som kontrollerade att vårdgivaren gjorde tillräckligt för att det inte skulle ske igen.

Vårdcentralen hade en inhyrd läkare, som inte reagerade då en äldre patient med kraftig bensvullnad, högt blodtryck och diabetes, blev rejält sämre. I stället kontaktades sjukhuset av den kommunala sjuksköterskan, patienten blev inlagd på grund av njursvikt.

Närhälsan anmälde ärendet, enligt lex Maria, till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, och startade samtidigt en egen utredning vilket är en skyldighet om det sker en allvarlig avvikelse.

– Vi utredde och följde upp det som hänt, säger Ulf Svensson, tidigare chefläkare vid Närhälsan.

”Allvarlig vårdskada”

Under utredningen kom vårdgivaren fram till att det handlade om en allvarlig vårdskada. Orsaken var främst bristande kompetens hos berörd läkare.

Allting redovisades till Ivo, som granskade om Närhälsan gjort det som ska göras och följt upp fallet. Myndigheten intervjuade även patienten och den berörda personalen. När granskningen var klar konstaterade Ivo att vårdgivaren gjort sitt i ärendet och avslutade det.

– Det handlade om en inhyrd läkare och personen är inte kvar i vår verksamhet, säger Ulf Svensson och tillägger:

– Sedan kan ju det bli ett enskilt ärende som Ivo i sin tur följer upp, men vi som vårdgivare har gjort vårt och kan inte göra mer.

Vårdcentralen hade en inhyrd läkare, som inte reagerade då en äldre patient med kraftig bensvullnad, högt blodtryck och diabetes, blev rejält sämre. I stället kontaktades sjukhuset av den kommunala sjuksköterskan, patienten blev inlagd på grund av njursvikt.

Närhälsan anmälde ärendet, enligt lex Maria, till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, och startade samtidigt en egen utredning vilket är en skyldighet om det sker en allvarlig avvikelse.

– Vi utredde och följde upp det som hänt, säger Ulf Svensson, tidigare chefläkare vid Närhälsan.

”Allvarlig vårdskada”

Under utredningen kom vårdgivaren fram till att det handlade om en allvarlig vårdskada. Orsaken var främst bristande kompetens hos berörd läkare.

Allting redovisades till Ivo, som granskade om Närhälsan gjort det som ska göras och följt upp fallet. Myndigheten intervjuade även patienten och den berörda personalen. När granskningen var klar konstaterade Ivo att vårdgivaren gjort sitt i ärendet och avslutade det.

– Det handlade om en inhyrd läkare och personen är inte kvar i vår verksamhet, säger Ulf Svensson och tillägger:

– Sedan kan ju det bli ett enskilt ärende som Ivo i sin tur följer upp, men vi som vårdgivare har gjort vårt och kan inte göra mer.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.