30 aug 2016 16:56

30 aug 2016 16:56

Så ska Trandansen lyfta ännu högre

: Visit Trandansen

Tre kommuner, 250 000 besökare och över 20 000 tranor kan inte ha fel. Hornborgasjön är värd att satsa vidare på.
– Vi har enats kring ett namn och en symbol, säger Fredrik Nordström (S), kommunalråd i Skara.

I maj förra året gick Skövde, Falköping och Skara ihop för att satsa på Hornborgasjön. De förband sig att betala 285 000 kronor var i tre år framåt för att locka fler turister till fågelparadiset – och dessutom få dem att semestra vidare i de tre kommunerna.

Varumärke

På tisdagen var det avstämning på Naturum. Man har tagit fram en logga och skapat varumärket Visit Trandansen.

Man har gjort studiebesök hos närliggande företagare och blivit beviljade nästan 1,3 miljoner kronor i bidrag från Leader för att satsa på året runt-aktiviteter. Dessutom har man tagit fram en ny karta, marknadsfört projektet på en mässa i Danmark och man ska också besöka ytterligare en mässa i England.

Kul karta

Samtidigt snickras det för fullt på Länsstyrelsens nya samlingshus vid parkeringen. Där ska det bli toaletter, ett större café, aula och personalutrymmen. Klart lagom till traninvasionen 2017.

Projektledaren Maria Comstedt ledde presskonferensen. Bland annat pratade hon om att locka till sig fler ”turister i lågskor” – alltså att fler än fågelentusiasterna ska ta sig till sjön.

– Sen vi vill vi att de ska stanna, bo, äta och uppleva området runtomkring så att fler näringsidkare kan leva på turistnäringen.

För att leda besökarna rätt har man alltså tagit fram en tecknad karta som i uppmuntrande stil ska leda turisterna vidare. På kartan är bland annat Jula konsthall, Arena Skövde och Falbygdens osteria utmärkta.

– Kartan ger en bild av att det också finns annat att göra, säger Maria Comstedt

Katarina Jonsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Skövde, är en golffantast och förklarade på sitt sätt.

– När jag åker och spelar golf i Sverige eller världen åker jag inte bara till en golfbana, utan två, tre dagar lägger jag på något annat. Vi vill att fler kommer hit och stannar ett par dagar till och spenderar sina pengar. Det är det som det hela går ut på.

I maj förra året gick Skövde, Falköping och Skara ihop för att satsa på Hornborgasjön. De förband sig att betala 285 000 kronor var i tre år framåt för att locka fler turister till fågelparadiset – och dessutom få dem att semestra vidare i de tre kommunerna.

Varumärke

På tisdagen var det avstämning på Naturum. Man har tagit fram en logga och skapat varumärket Visit Trandansen.

Man har gjort studiebesök hos närliggande företagare och blivit beviljade nästan 1,3 miljoner kronor i bidrag från Leader för att satsa på året runt-aktiviteter. Dessutom har man tagit fram en ny karta, marknadsfört projektet på en mässa i Danmark och man ska också besöka ytterligare en mässa i England.

Kul karta

Samtidigt snickras det för fullt på Länsstyrelsens nya samlingshus vid parkeringen. Där ska det bli toaletter, ett större café, aula och personalutrymmen. Klart lagom till traninvasionen 2017.

Projektledaren Maria Comstedt ledde presskonferensen. Bland annat pratade hon om att locka till sig fler ”turister i lågskor” – alltså att fler än fågelentusiasterna ska ta sig till sjön.

– Sen vi vill vi att de ska stanna, bo, äta och uppleva området runtomkring så att fler näringsidkare kan leva på turistnäringen.

För att leda besökarna rätt har man alltså tagit fram en tecknad karta som i uppmuntrande stil ska leda turisterna vidare. På kartan är bland annat Jula konsthall, Arena Skövde och Falbygdens osteria utmärkta.

– Kartan ger en bild av att det också finns annat att göra, säger Maria Comstedt

Katarina Jonsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Skövde, är en golffantast och förklarade på sitt sätt.

– När jag åker och spelar golf i Sverige eller världen åker jag inte bara till en golfbana, utan två, tre dagar lägger jag på något annat. Vi vill att fler kommer hit och stannar ett par dagar till och spenderar sina pengar. Det är det som det hela går ut på.

Undersökning

Trandansen lockade i år 145 000 besökare. 55 procent var kvinnor. Medelåldern var 60 år. Åtta procent kom från utlandet. En tredjedel begick trandansdebut. Totalt besöker omkring 250 000 personer sjön varje år.

Källa: