04 jul 2017 15:55

04 jul 2017 16:20

En av tre utan examen

SKARABORG: Statistik om gymnasieelever

En tredjedel av gymnasieeleverna i landet tog inte sin examen förra året.
Skaraborg följer snittet i riket, men det är stor variation mellan kommunerna.

Lärarnas riksförbund har undersökt, via statistik från Skolverket, hur många av de elever (födda 1997) som började första klass 2004 och som tog studenten våren 2016.

Då var det 34 726 som inte gjorde det, medan 64 987 tog en gymnasieexamen. Det innebär att 35 procent inte nådde någon examen, utan att de av olika orsaker föll ifrån studierna under de tre åren. Siffrorna kommer att lindras, flera elever kommer att ta en examen de närmaste åren, enligt motsvarande uppföljningar, men det är nivåer som oroar.

Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund, säger till TT att hon blev förskräckt när hon såg siffrorna.

– Jag reagerade på att det är så många som faller ifrån. På något sätt är upplägget att du ska gå igenom systemet. Det är plan A.

Höga siffror

Rolf Eriksson (S), ordförande för beredningen av kunskapsutveckling vid Skaraborgs kommunalförbund, är medveten om att siffrorna är höga.

– Vi vill självklart inte att siffrorna ska stiga, men utvecklingen går tyvärr däråt. Frågan är viktig, de som inte fullföljer sina gymnasiestudier får det svårare i fortsättningen, säger Eriksson.

Det ser olika ut bland Skaraborgs kommuner. I Grästorp var det mindre än en femtedel som inte nådde examen, medan 44 procent av de aktuella eleverna i Gullspång inte kom så långt. I Hjo tog 79 procent gymnasieexamen, i Töreboda handlade det om 75 procent, precis som i Lidköping. I både Mariestad och Skövde fixade 70 procent sin examen.

– Siffrorna kräver en analys. Vi har ett antal projekt på gång, men de handlar främst om de elever som passerat gymnasiet. Det mesta är fortfarande ogjort, säger Rolf Eriksson.

Hur ska andelen som tar examen ökas?

– Det är en utmaning för varje kommun, men vi måste även samverka. Det gäller att hitta olika vägar för eleverna, som av olika anledningar inte tar sig genom gymnasiet. Det handlar om både breda och individuella lösningar för att stödja dem.

Vill förstärka

Åsa Fahlén är inne på samma linje, men vill inte göra gymnasiet obligatoriskt. Däremot vill hon förstärka skolans studie- och yrkesvägledning.

– Jag tror att man kan öka förutsättningarna för att man hittar något som känns bra, säger hon till TT.

Lärarnas riksförbund har undersökt, via statistik från Skolverket, hur många av de elever (födda 1997) som började första klass 2004 och som tog studenten våren 2016.

Då var det 34 726 som inte gjorde det, medan 64 987 tog en gymnasieexamen. Det innebär att 35 procent inte nådde någon examen, utan att de av olika orsaker föll ifrån studierna under de tre åren. Siffrorna kommer att lindras, flera elever kommer att ta en examen de närmaste åren, enligt motsvarande uppföljningar, men det är nivåer som oroar.

Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund, säger till TT att hon blev förskräckt när hon såg siffrorna.

– Jag reagerade på att det är så många som faller ifrån. På något sätt är upplägget att du ska gå igenom systemet. Det är plan A.

Höga siffror

Rolf Eriksson (S), ordförande för beredningen av kunskapsutveckling vid Skaraborgs kommunalförbund, är medveten om att siffrorna är höga.

– Vi vill självklart inte att siffrorna ska stiga, men utvecklingen går tyvärr däråt. Frågan är viktig, de som inte fullföljer sina gymnasiestudier får det svårare i fortsättningen, säger Eriksson.

Det ser olika ut bland Skaraborgs kommuner. I Grästorp var det mindre än en femtedel som inte nådde examen, medan 44 procent av de aktuella eleverna i Gullspång inte kom så långt. I Hjo tog 79 procent gymnasieexamen, i Töreboda handlade det om 75 procent, precis som i Lidköping. I både Mariestad och Skövde fixade 70 procent sin examen.

– Siffrorna kräver en analys. Vi har ett antal projekt på gång, men de handlar främst om de elever som passerat gymnasiet. Det mesta är fortfarande ogjort, säger Rolf Eriksson.

Hur ska andelen som tar examen ökas?

– Det är en utmaning för varje kommun, men vi måste även samverka. Det gäller att hitta olika vägar för eleverna, som av olika anledningar inte tar sig genom gymnasiet. Det handlar om både breda och individuella lösningar för att stödja dem.

Vill förstärka

Åsa Fahlén är inne på samma linje, men vill inte göra gymnasiet obligatoriskt. Däremot vill hon förstärka skolans studie- och yrkesvägledning.

– Jag tror att man kan öka förutsättningarna för att man hittar något som känns bra, säger hon till TT.

Så många tog examen i Skaraborg

Kommun

Essunga6436
Falköping6337
Grästorp8317
Gullspång5644
Götene7426
Hjo7921
Karlsborg6733
Lidköping7525
Mariestad7030
Skara7228
Skövde7030
Tibro7327
Tidaholm6733
Töreboda7525
Vara6832

 

 

Kolumn 2: Fullföljd utbildning med examen inom tre år (2016), andel (%) av nybörjarelever i hemkommunen.

Kolumn 3: Andel som ej nådde examen 2016.

Källa: Lärarnas Riksförbund, Skolverket