08 nov 2013 06:00

23 jan 2015 15:34

Språkinlärning med takt och ton

INLÄRNING: Nyanlända ungdomar får kompletterande undervisning

Att musik ska byggas utav glädje känner väl de flesta till, men kan musiken i sin tur bidra till snabbare inlärning i det svenska språket? Svaret är självklart ja, enligt både elever och lärare som två gånger i veckan samlas för kreativ inlärning på Nyeport.

Totalt är det 43 nyanlända ungdomar mellan 16 och 20 år som lär sig musik, sång och kultur men framför allt det svenska språket. Ett annorlunda men kreativt undervisningssätt som testas på Ungdomens hus Nyeport i Skövde.

Man går först igenom sångtexterna, som kan vara allt från visan ”en sockerbagare” till schlagerdängan ”håll om mig”, och därefter lägger de till musik i form av trummor och piano.

”Bra med repetition”

– Det här är ett bra och lättare sätt att lära sig svenska på än att bara läsa. Vi repeterar också mycket genom att sjunga samma sångtexter, vilket gör mig säkrare på uttal, säger Ismatullak Moradi, som är en av deltagarna.

Undervisningen är ett komplement i gymnasieprogrammet språkintroduktion, som ska ge ungdomar som nyligen anlänt till Sverige en annan inlärningsteknik än den traditionella.

– Det som är häftigt är att just de fraser de lär sig att sjunga kan de också säga helt flytande, säger Elisabeth Backhaus som är en av flera musiklärare som är kopplade till verksamheten.

Lär sig i glädjen

Undervisningen är en del av projektet KLIV 3.0 som syftar till att använda kulturen som inlärningsmetod i skolan.

– Vi hade massor av olika förslag på vad man skulle kunna hitta på för att undervisa med hjälp av kultur, men om man tänker målgrupp så har vi många ungdomar som behöver få lära sig svenska språket och då är musik ett bra sätt. Man får både ordförståelse och grammatik och dessutom är det roligt. Och när man har roligt - då lär man sig! säger Margareta Broberg, som tillsammans med fyra andra lärare och en praktikant driver projektet.

De skickade sin ansökan i våras, och sedan höstterminen har man nu kunnat undervisa ungdomarna med hjälp från musikskolan. Förutom sång och musik ingår också avslappning och trygghetsövningar.

– Det är så mycket mer än bara sången. Nu inför jul introducerar vi luciasånger och tanken är då att ungdomarna också får förståelse för traditionen och högtider. Sångerna står för mycket av vår kultur, sammanfattar Margareta.

Totalt är det 43 nyanlända ungdomar mellan 16 och 20 år som lär sig musik, sång och kultur men framför allt det svenska språket. Ett annorlunda men kreativt undervisningssätt som testas på Ungdomens hus Nyeport i Skövde.

Man går först igenom sångtexterna, som kan vara allt från visan ”en sockerbagare” till schlagerdängan ”håll om mig”, och därefter lägger de till musik i form av trummor och piano.

”Bra med repetition”

– Det här är ett bra och lättare sätt att lära sig svenska på än att bara läsa. Vi repeterar också mycket genom att sjunga samma sångtexter, vilket gör mig säkrare på uttal, säger Ismatullak Moradi, som är en av deltagarna.

Undervisningen är ett komplement i gymnasieprogrammet språkintroduktion, som ska ge ungdomar som nyligen anlänt till Sverige en annan inlärningsteknik än den traditionella.

– Det som är häftigt är att just de fraser de lär sig att sjunga kan de också säga helt flytande, säger Elisabeth Backhaus som är en av flera musiklärare som är kopplade till verksamheten.

Lär sig i glädjen

Undervisningen är en del av projektet KLIV 3.0 som syftar till att använda kulturen som inlärningsmetod i skolan.

– Vi hade massor av olika förslag på vad man skulle kunna hitta på för att undervisa med hjälp av kultur, men om man tänker målgrupp så har vi många ungdomar som behöver få lära sig svenska språket och då är musik ett bra sätt. Man får både ordförståelse och grammatik och dessutom är det roligt. Och när man har roligt - då lär man sig! säger Margareta Broberg, som tillsammans med fyra andra lärare och en praktikant driver projektet.

De skickade sin ansökan i våras, och sedan höstterminen har man nu kunnat undervisa ungdomarna med hjälp från musikskolan. Förutom sång och musik ingår också avslappning och trygghetsövningar.

– Det är så mycket mer än bara sången. Nu inför jul introducerar vi luciasånger och tanken är då att ungdomarna också får förståelse för traditionen och högtider. Sångerna står för mycket av vår kultur, sammanfattar Margareta.

  • Malin Ingsten