10 dec 2013 06:00

23 jan 2015 15:36

Fick betala 11 000 kronor för kaffe

79 gånger tog Starbucks betalt för det fika Skövdebon Per Gustavsson och hans dotter njöt av förra veckan. Notan på 145 kronor blev med andra ord dyr.
– Men det var gott, säger Per Gustavsson.

Per Gustavsson gillar den amerikanska kaffekedjan Starbucks, så därför var ett besök på Starbucks givet när han och dottern var i Göteborg förra måndagen.

– Jag tog en kaffe och dottern en varm choklad – och så var sin cookie på det. Det kostade 145 kronor, vilket är ett schysst pris, säger Per Gustavsson.

När han i söndags skulle göra en överföring mellan olika konton visade det sig att han hade övertrasserat ett av dem med 8 000 kronor. Per Gustavsson trodde först att han råkat ut för skimning.

Kollade transaktionerna

– Men när jag kollade transaktionerna så stod det ”Starbucks 145 kronor”, ”Starbucks 145 kronor”, ”Starbucks 145 kronor” och så vidare. Jag var tvungen att skriva ut transaktionslistan för att kunna räkna. 79 gånger blev det.

11 455 kronor hade dragits för fikat. Per Gustavsson ringde omgående till Starbucksfiket och för personalen blev det ytterligare ett samtal med samma innebörd.

– ”Vi har haft en del problem, kan man säga”. De kunde inte se något i sina system men var jättetrevliga, säger Per Gustavsson, som tar det hela med ro – och eftersom han arbetar på Combitech med just informationssäkerhet blev han därför nyfiken på hur det kunde ske.

– Här finns en lucka. Jag tycker det är konstigt att inte något system varnar för när samma transaktion genomförs flera gånger med samma tidsintervall. Tekniken för avvikelsemönster finns ju.

De 11 310 kronor som dragits utöver den faktiska notan har Per Gustavsson fått tillbaka.

Okalrt hur många

Lars Edengréen, vd för SSP Sweden som driver Starbucks i Sverige, hälsar i ett mejl att problemet uppstått i en kreditkortsterminal hos Starbucks leverantör och att ärendet nu utreds. Den aktuella terminalen har tagits ur bruk.

– Ett antal kunder som har handlat på vår Starbucksenhet i Göteborgs centralstation har blivit debiterade flera gånger för samma transaktion. Alla kunder som har drabbats kommer att få sina pengar tillbaka, skriver Lars Edengréen.

Hur många kunder som drabbats är i nuläget oklart men vd:n skriver att ”ett antal transaktioner som skedde mellan 30:e november och 6:e december har blivit felaktiga”.

Per Gustavsson gillar den amerikanska kaffekedjan Starbucks, så därför var ett besök på Starbucks givet när han och dottern var i Göteborg förra måndagen.

– Jag tog en kaffe och dottern en varm choklad – och så var sin cookie på det. Det kostade 145 kronor, vilket är ett schysst pris, säger Per Gustavsson.

När han i söndags skulle göra en överföring mellan olika konton visade det sig att han hade övertrasserat ett av dem med 8 000 kronor. Per Gustavsson trodde först att han råkat ut för skimning.

Kollade transaktionerna

– Men när jag kollade transaktionerna så stod det ”Starbucks 145 kronor”, ”Starbucks 145 kronor”, ”Starbucks 145 kronor” och så vidare. Jag var tvungen att skriva ut transaktionslistan för att kunna räkna. 79 gånger blev det.

11 455 kronor hade dragits för fikat. Per Gustavsson ringde omgående till Starbucksfiket och för personalen blev det ytterligare ett samtal med samma innebörd.

– ”Vi har haft en del problem, kan man säga”. De kunde inte se något i sina system men var jättetrevliga, säger Per Gustavsson, som tar det hela med ro – och eftersom han arbetar på Combitech med just informationssäkerhet blev han därför nyfiken på hur det kunde ske.

– Här finns en lucka. Jag tycker det är konstigt att inte något system varnar för när samma transaktion genomförs flera gånger med samma tidsintervall. Tekniken för avvikelsemönster finns ju.

De 11 310 kronor som dragits utöver den faktiska notan har Per Gustavsson fått tillbaka.

Okalrt hur många

Lars Edengréen, vd för SSP Sweden som driver Starbucks i Sverige, hälsar i ett mejl att problemet uppstått i en kreditkortsterminal hos Starbucks leverantör och att ärendet nu utreds. Den aktuella terminalen har tagits ur bruk.

– Ett antal kunder som har handlat på vår Starbucksenhet i Göteborgs centralstation har blivit debiterade flera gånger för samma transaktion. Alla kunder som har drabbats kommer att få sina pengar tillbaka, skriver Lars Edengréen.

Hur många kunder som drabbats är i nuläget oklart men vd:n skriver att ”ett antal transaktioner som skedde mellan 30:e november och 6:e december har blivit felaktiga”.

  • Carl Johan Hjerpe