06 jan 2014 12:00

23 jan 2015 15:37

Vill ha bra ljud omkring sig

När Martin Niklasson var ung tyckte han att mycket ljud han hörde var dåligt. Han ville helt enkelt att det skulle låta bra.
I 22 år har han drivit Hifi-punkten i Skövde och försäljningen går stadigt uppåt.

När Martin Niklasson kom till Skövde från Trollhättan 1991 för att starta Hifi-punkten, kämpade Sverige med en ekonomisk kris. Året innan hade dessutom tre radio- och tv-handlare i Skövde fått slå igen.

– Jag tänkte att antingen var det stendött här i Skövde eller så hade de fel koncept. Men jag ville verkligen starta något eget. Jag hittade en lokal på S:ta Helenagatan och flyttade in i en osedd lägenhet.

Martin var 22 år då och hade tidigare jobbat på Hifi-punkten i Trollhättan, ett företag som hans bror Lennart och en kompanjon hade startat sex år tidigare.

– Vi kikade på städerna ungefär tio mil från Trollhättan och i Skövde upptäckte vi att det var rätt tomt på bättre utrustning.

Från början fanns företaget i de lokaler som Läckerbiten har nu och för 13 år sedan flyttade Martin företaget till de nuvarande lokalerna på Långgatan.

– Den ekonomiska krisen formade mig från början och jag höll i kostnaderna. Företaget växte långsamt. I dag har jag inga lån och totalt är vi elva anställda varav fem här i Skövde.

Hifi-punkten finns i dag på tre orter och i år firar man 50-årsjubileum. 28 år i Trollhättan, 22 i Skövde och 5+0 i Karlstad, där det senaste tillskottet finns.

– Det finns få butiker som våra i Sverige och vi skulle kunna starta många fler, säger Martin och ser mycket nöjd ut.

– Vi har även en webbshop som går väldigt bra.

Hitta bästa lösningen

De stora elektronikkedjorna är förvisso konkurrenter även om Martin inte riktigt ser dem som det i alla fall, eftersom Hifi-punkten är så nischad.

– Faktum är att kedjorna rekommenderar oss till kunder som vill har mer avancerad utrustning.

Det som driver Martin är att hitta den bästa lösningen i varje prisklass och han menar att det inte behöver bli jättedyrt för att vara riktigt bra.

– Det beror på så mycket annat. Hur man placerar högtalarna i rummet, och var du placerar dig själv. Här i butiken har vi gjort i ordning olika rum så att man ska kunna höra hur det blir hemma. Det är stor skillnad på olika typer av lokaler.

Vinylen är tillbaka

Han berättar att han ofta fungerar mer som rådgivare än säljare och han får många telefonsamtal från folk i hela landet.

– För att hänga med i utvecklingen besöker vi mässor och läser många facktidningar.

Som med allt annat går det trender i ljud och vad man ”ska” ha för prylar hemma.

– Vi märker ett uppsving för skivspelare. Det säljer vi fler av än cd-spelare. I dag har många människor dator plus vinyl. Vi ser också en trådlös trend och det kommer mer och mer högtalare som man sätter upp på väggen.

Martin har utökat verksamheten i företaget till att även innefatta grossistledet och han har ett stort lager från vilket han levererar till 150 butiker. Han är numera även involverad i tillverkning.

– På 80-talet var det populärt med högtalare som var gjutna i betong. Min bror står för utvecklingen av dem i dag och jag har ett finger med i spelet.

När Martin Niklasson kom till Skövde från Trollhättan 1991 för att starta Hifi-punkten, kämpade Sverige med en ekonomisk kris. Året innan hade dessutom tre radio- och tv-handlare i Skövde fått slå igen.

– Jag tänkte att antingen var det stendött här i Skövde eller så hade de fel koncept. Men jag ville verkligen starta något eget. Jag hittade en lokal på S:ta Helenagatan och flyttade in i en osedd lägenhet.

Martin var 22 år då och hade tidigare jobbat på Hifi-punkten i Trollhättan, ett företag som hans bror Lennart och en kompanjon hade startat sex år tidigare.

– Vi kikade på städerna ungefär tio mil från Trollhättan och i Skövde upptäckte vi att det var rätt tomt på bättre utrustning.

Från början fanns företaget i de lokaler som Läckerbiten har nu och för 13 år sedan flyttade Martin företaget till de nuvarande lokalerna på Långgatan.

– Den ekonomiska krisen formade mig från början och jag höll i kostnaderna. Företaget växte långsamt. I dag har jag inga lån och totalt är vi elva anställda varav fem här i Skövde.

Hifi-punkten finns i dag på tre orter och i år firar man 50-årsjubileum. 28 år i Trollhättan, 22 i Skövde och 5+0 i Karlstad, där det senaste tillskottet finns.

– Det finns få butiker som våra i Sverige och vi skulle kunna starta många fler, säger Martin och ser mycket nöjd ut.

– Vi har även en webbshop som går väldigt bra.

Hitta bästa lösningen

De stora elektronikkedjorna är förvisso konkurrenter även om Martin inte riktigt ser dem som det i alla fall, eftersom Hifi-punkten är så nischad.

– Faktum är att kedjorna rekommenderar oss till kunder som vill har mer avancerad utrustning.

Det som driver Martin är att hitta den bästa lösningen i varje prisklass och han menar att det inte behöver bli jättedyrt för att vara riktigt bra.

– Det beror på så mycket annat. Hur man placerar högtalarna i rummet, och var du placerar dig själv. Här i butiken har vi gjort i ordning olika rum så att man ska kunna höra hur det blir hemma. Det är stor skillnad på olika typer av lokaler.

Vinylen är tillbaka

Han berättar att han ofta fungerar mer som rådgivare än säljare och han får många telefonsamtal från folk i hela landet.

– För att hänga med i utvecklingen besöker vi mässor och läser många facktidningar.

Som med allt annat går det trender i ljud och vad man ”ska” ha för prylar hemma.

– Vi märker ett uppsving för skivspelare. Det säljer vi fler av än cd-spelare. I dag har många människor dator plus vinyl. Vi ser också en trådlös trend och det kommer mer och mer högtalare som man sätter upp på väggen.

Martin har utökat verksamheten i företaget till att även innefatta grossistledet och han har ett stort lager från vilket han levererar till 150 butiker. Han är numera även involverad i tillverkning.

– På 80-talet var det populärt med högtalare som var gjutna i betong. Min bror står för utvecklingen av dem i dag och jag har ett finger med i spelet.