21 jan 2014 11:06

23 jan 2015 15:26

SJ:s resebutik i Skövde läggs ner

Stänger den 31 mars

SJ:s resebutik i Skövde läggs ner och fyra medarbetare varslas om uppsägning. Det uppgav SJ på tisdagsförmiddagen. Nedläggningen är en del i bolagets stora sparpaket.

SJ:s resebutik på Resecentrum i Skövde är en av 17 som läggs ner, uppger SJ i ett pressmeddelande. Skövdebutiken läggs ner den 31 mars.

Vid de 17 resebutikerna finns i dag 68 anställda – fyra av dem i Skövde – som berörs av varslet. Försäljningen i dessa resebutiker står för mindre än 4 procent, enligt SJ, och fortsätter att minska. I dag köper allt fler kunder sina tågbiljetter via digitala kanaler eller biljettombud.

När resebutiken lagts ner kan resenärer i fortsättningen köpa tågbiljetter i biljettautomater vid stationen, via SJ:s hemsidan eller SJ:s app med dator, mobil eller läsplatta, kundtjänst på telefon eller via ombud. I Skövde är det bland andra Pressbyråbutikerna, Seven Eleven och Resia.

Skälet till det stora sparpaketet som totalt innebär att 400 anställda inom administration och försäljning varslas är att bolaget rustar inför den nya konkurrenssituationen och man vill anpassa organisationen efter kundernas förändrade köpbeteenden.

Med ökande konkurrens på den avreglerade järnvägen behöver SJ både sänka sina kostnader och investera för framtiden. Därför har SJ redan tidigare offentliggjort att organisationen ska minska sina kostnader med en miljard på tre år. Varslet påverkar inte planerad tågtrafik

– Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson, VD på SJ, i pressmeddelandet

SJ informerade under tisdagsförmiddagen sina anställda om varslet.

SJ:s resebutik på Resecentrum i Skövde är en av 17 som läggs ner, uppger SJ i ett pressmeddelande. Skövdebutiken läggs ner den 31 mars.

Vid de 17 resebutikerna finns i dag 68 anställda – fyra av dem i Skövde – som berörs av varslet. Försäljningen i dessa resebutiker står för mindre än 4 procent, enligt SJ, och fortsätter att minska. I dag köper allt fler kunder sina tågbiljetter via digitala kanaler eller biljettombud.

När resebutiken lagts ner kan resenärer i fortsättningen köpa tågbiljetter i biljettautomater vid stationen, via SJ:s hemsidan eller SJ:s app med dator, mobil eller läsplatta, kundtjänst på telefon eller via ombud. I Skövde är det bland andra Pressbyråbutikerna, Seven Eleven och Resia.

Skälet till det stora sparpaketet som totalt innebär att 400 anställda inom administration och försäljning varslas är att bolaget rustar inför den nya konkurrenssituationen och man vill anpassa organisationen efter kundernas förändrade köpbeteenden.

Med ökande konkurrens på den avreglerade järnvägen behöver SJ både sänka sina kostnader och investera för framtiden. Därför har SJ redan tidigare offentliggjort att organisationen ska minska sina kostnader med en miljard på tre år. Varslet påverkar inte planerad tågtrafik

– Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson, VD på SJ, i pressmeddelandet

SJ informerade under tisdagsförmiddagen sina anställda om varslet.