01 feb 2014 06:10

23 jan 2015 15:38

Hjärnan bakom reklam med megastjärnor

Zlatan har gjort det. Swedish House Mafia också. Spelat in reklam för Volvo.
Bakom de mycket uppmärksammade reklamfilmerna står bland andra Andreas Malm, uppvuxen i Skövde.
– Det var fantastiskt roligt att arbeta med dem!

Andreas Malm är sedan 14 år delägare i reklambyrån Forsman & Bodenfors i Göteborg – rankad som en av världens tio främsta reklambyråer. Bara det är värt att uppmärksamma. Att två av dem som ofta betecknas som byråns stjärnor och som två av världens 50 främsta kreatörer är just Skövdebördige Andreas Malm, den andre heter Fredrik Jansson, gör det hela än mer intressant.

Att denna framgångsrika duo också är kreatörer till en rad mycket uppmärksammade reklamfilmer gör att intresset växer ytterligare.

Supersvensken och Volvo

Reklamfilmen ”Made by Sweden” för Volvo med Sveriges största kändis Zlatan i huvudrollen som har just landat i våra tv-apparater – en film som ”alla” pratar om – har skapats av duon Malm/Jansson.

– Vi tog reda på hur Zlatan lever i dag, försökte förstå honom som person, bland annat vet vi att han har en jaktstuga i norra Sverige och hur tar man sig dit på lämpligt sätt – med en Volvo XC70. Men filmen är så mycket mer än bara en reklamfilm med Zlatan för Volvo – det är också en hyllning till Sverige. Detta fantastiska land, säger Andreas Malm till SLA.

Och den tanken är tydlig. Supersvensken vandrar i fjällen, jagar i skogen, badar i en isvak – och kör en Volvo så klart. Han sjunger också en ny variant på den svenska nationalsången, skriven av Martin ”Max Martin” Sandberg, superkändis inom musikvärlden och kompis till Zlatan. Inte konstigt att folk älskar filmen. Låten gick för övrigt rakt in som etta på iTunes. Filmen har också redan visats fyra miljoner gånger på Youtube – på fem dagar!

Zlatan initierade samarbete

– Riktigt kul! Historien om hur filmen kom till är också värd att berätta. Zlatan såg vår reklamfilm för Volvo med Swedish House Mafia och gillade den. Han pratade med landslagskompisen Christian ”Chippen” Wilhelmssons pappa som säljer Volvo i Malmö och frågade om det fanns intresse att göra en film med honom.

Gissa om det gjorde? Pappa Wilhelmsson tog kontakt med marknadschefen på Volvo och sedan var projektet i gång. Och det hittills 20-åriga samarbetet med Forsman & Bodenfors fortsatte.

För knappt ett år sedan var det världskända Swedish House Mafia som gjorde reklam för Volvo XC60 – i en nästan lika uppmärksammad reklamfilm.

– Den byggde på insikten om att mycket i världen i dag bygger på urbanisering och med det ett stressigt och hektiskt liv. Då suktar människor efter lugn och ro, den största lusten är fritiden där man hämtar kraft och energi. SHM sade nej tack till det stressen för ett lugnare liv. För att ta sig ut till det lugna behövs bilen.

Det blev också bandets tack och adjö – deras låt ”Leave the world behind” passade därmed utmärkt in i filmen.

Jordnära människor

Att arbeta med ovanstående kändisar beskriver Andreas Malm som ”fantastiskt roligt”.

– Jag har lärt känna dem och kan säga att det är oerhört jordnära och omtänksamma människor. Särskilt kul att se med Zlatan, i media är det ofta en endimensionell bild som ges av honom. Jag kan säga att han har ett större hjärta än många andra.

Forsman & Bodenfors har också skapat reklamfilmen för Volvo Lastvagnar med Jean-Claude van Damme, ”The epic split”. Vad gör då denna reklambyrå så framgångsrik?

– Vi har en platt organisation, vi tror inte på hierarkier, utan i stället på prestigelöshet. Detta genomsyrar hela byrån. Det är en lustfylld arbetsplats där allas åsikter är lika mycket värda.

Flyttade som 19-åring

Andreas Malm lämnade födelsestaden Skövde 19 år gammal efter avslutade studier på Västerhöjd. Sedan väntade Bergs reklamskola och därefter Artskolan i Stockholm i två år. Jobb på den ansedda reklambyrån Hall & Cederqvist, blev nästa steg.

Men snart blev han uppringd av ägarna till Forsman & Bodenfors i Göteborg – och han återvände till västkusten.

– Jag anställdes som nummer 26 i företaget, i dag har vi 340 i koncernen!

Andreas Malm är sedan 14 år delägare i reklambyrån Forsman & Bodenfors i Göteborg – rankad som en av världens tio främsta reklambyråer. Bara det är värt att uppmärksamma. Att två av dem som ofta betecknas som byråns stjärnor och som två av världens 50 främsta kreatörer är just Skövdebördige Andreas Malm, den andre heter Fredrik Jansson, gör det hela än mer intressant.

Att denna framgångsrika duo också är kreatörer till en rad mycket uppmärksammade reklamfilmer gör att intresset växer ytterligare.

Supersvensken och Volvo

Reklamfilmen ”Made by Sweden” för Volvo med Sveriges största kändis Zlatan i huvudrollen som har just landat i våra tv-apparater – en film som ”alla” pratar om – har skapats av duon Malm/Jansson.

– Vi tog reda på hur Zlatan lever i dag, försökte förstå honom som person, bland annat vet vi att han har en jaktstuga i norra Sverige och hur tar man sig dit på lämpligt sätt – med en Volvo XC70. Men filmen är så mycket mer än bara en reklamfilm med Zlatan för Volvo – det är också en hyllning till Sverige. Detta fantastiska land, säger Andreas Malm till SLA.

Och den tanken är tydlig. Supersvensken vandrar i fjällen, jagar i skogen, badar i en isvak – och kör en Volvo så klart. Han sjunger också en ny variant på den svenska nationalsången, skriven av Martin ”Max Martin” Sandberg, superkändis inom musikvärlden och kompis till Zlatan. Inte konstigt att folk älskar filmen. Låten gick för övrigt rakt in som etta på iTunes. Filmen har också redan visats fyra miljoner gånger på Youtube – på fem dagar!

Zlatan initierade samarbete

– Riktigt kul! Historien om hur filmen kom till är också värd att berätta. Zlatan såg vår reklamfilm för Volvo med Swedish House Mafia och gillade den. Han pratade med landslagskompisen Christian ”Chippen” Wilhelmssons pappa som säljer Volvo i Malmö och frågade om det fanns intresse att göra en film med honom.

Gissa om det gjorde? Pappa Wilhelmsson tog kontakt med marknadschefen på Volvo och sedan var projektet i gång. Och det hittills 20-åriga samarbetet med Forsman & Bodenfors fortsatte.

För knappt ett år sedan var det världskända Swedish House Mafia som gjorde reklam för Volvo XC60 – i en nästan lika uppmärksammad reklamfilm.

– Den byggde på insikten om att mycket i världen i dag bygger på urbanisering och med det ett stressigt och hektiskt liv. Då suktar människor efter lugn och ro, den största lusten är fritiden där man hämtar kraft och energi. SHM sade nej tack till det stressen för ett lugnare liv. För att ta sig ut till det lugna behövs bilen.

Det blev också bandets tack och adjö – deras låt ”Leave the world behind” passade därmed utmärkt in i filmen.

Jordnära människor

Att arbeta med ovanstående kändisar beskriver Andreas Malm som ”fantastiskt roligt”.

– Jag har lärt känna dem och kan säga att det är oerhört jordnära och omtänksamma människor. Särskilt kul att se med Zlatan, i media är det ofta en endimensionell bild som ges av honom. Jag kan säga att han har ett större hjärta än många andra.

Forsman & Bodenfors har också skapat reklamfilmen för Volvo Lastvagnar med Jean-Claude van Damme, ”The epic split”. Vad gör då denna reklambyrå så framgångsrik?

– Vi har en platt organisation, vi tror inte på hierarkier, utan i stället på prestigelöshet. Detta genomsyrar hela byrån. Det är en lustfylld arbetsplats där allas åsikter är lika mycket värda.

Flyttade som 19-åring

Andreas Malm lämnade födelsestaden Skövde 19 år gammal efter avslutade studier på Västerhöjd. Sedan väntade Bergs reklamskola och därefter Artskolan i Stockholm i två år. Jobb på den ansedda reklambyrån Hall & Cederqvist, blev nästa steg.

Men snart blev han uppringd av ägarna till Forsman & Bodenfors i Göteborg – och han återvände till västkusten.

– Jag anställdes som nummer 26 i företaget, i dag har vi 340 i koncernen!