06 feb 2014 14:58

23 jan 2015 15:38

Osäkert om neddragning slår mot Skövdefabrik

UPPDATERAD: AB Volvos besked om att minska antalet tjänstemän med 4 400 personer kom inte som någon överraskning men varken företagsledning eller fackliga företrädare kan i nuläget säga hur motorfabriken i Skövde påverkas.
– Under senvintern eller våren kommer mer preciserade besked, säger personalchefen Nina Persson.

Hur verksamheten vid lastbilstillverkarens motorfabrik i Skövde med totalt 2800 anställda påverkas är i nuläget oklart. I Skövde är verksamheten till största delen koncentrerad till produktion, flertalet tjänstemän inom motordivisionen är placerad i Göteborg.

– Vi kan inte alls i dagsläget svara på hur det påverkar oss här i Skövde, säger Maria Salomonsson, kommunikationschef vid Volvo Powertrain i Skövde, eller Volvo Group Trucks Operations som det är det namn som företaget själva använder i dag.

Besked under senvintern

Enligt Nina Persson, personalchef vid Skövdefabriken, kan det komma besked om hur respektive enhet drabbas av nedskärningarna inom de närmaste månaderna.

– Under senvintern eller våren ska enheterna få mer preciserade besked, det gäller även för oss här Skövde. Då får vi veta om och i så fall hur vi drabbas, säger Persson.

Facklubbarna Unionen, Ledarna och Akademikerna organiserar tillsammans drygt 450 tjänstemän vid Volvo Powertrain.

Erkki Saklanti, företrädare för Unionen, säger till SLA att stora delar av nedskärningspaketet hör samman med att koncernen är på väg att avsluta stora utvecklingsprojekt som rör främst nya lastbilar och motorer. I samband med detta är det vanligt att man hyr in extern personal på tjänstemannanivå, samarbeten som sedan avslutas produkterna är klara att nå marknaden.

– Här i Skövde är vi vana vid att anpassa oss efter svängningarna i produktionen, så jag känner ingen större oro för vår del, även om det givetvis är tråkigt när så många drabbas, säger Saklanti.

Verkstadsklubbens ordförande Lars Ask hade aningar om att något var på gång, då sparpaket i höstas inte var tillräckligt för att uppfylla ledningens sparbeting på fyra miljarder om året.

– Ur det perspektivet var detta ingen överraskning, men det låter alltid dramatiskt när så många personer berörs. Hur det påverkar oss är alldeles för tidigt att säga, om det överhuvudtaget slår mot produktionen, säger Ask.

SLA har även sökt Jens Holtinger, chef för motorfabriken i Skövde, men han var inte tillgänglig för kommentarer under torsdagen.

Hur verksamheten vid lastbilstillverkarens motorfabrik i Skövde med totalt 2800 anställda påverkas är i nuläget oklart. I Skövde är verksamheten till största delen koncentrerad till produktion, flertalet tjänstemän inom motordivisionen är placerad i Göteborg.

– Vi kan inte alls i dagsläget svara på hur det påverkar oss här i Skövde, säger Maria Salomonsson, kommunikationschef vid Volvo Powertrain i Skövde, eller Volvo Group Trucks Operations som det är det namn som företaget själva använder i dag.

Besked under senvintern

Enligt Nina Persson, personalchef vid Skövdefabriken, kan det komma besked om hur respektive enhet drabbas av nedskärningarna inom de närmaste månaderna.

– Under senvintern eller våren ska enheterna få mer preciserade besked, det gäller även för oss här Skövde. Då får vi veta om och i så fall hur vi drabbas, säger Persson.

Facklubbarna Unionen, Ledarna och Akademikerna organiserar tillsammans drygt 450 tjänstemän vid Volvo Powertrain.

Erkki Saklanti, företrädare för Unionen, säger till SLA att stora delar av nedskärningspaketet hör samman med att koncernen är på väg att avsluta stora utvecklingsprojekt som rör främst nya lastbilar och motorer. I samband med detta är det vanligt att man hyr in extern personal på tjänstemannanivå, samarbeten som sedan avslutas produkterna är klara att nå marknaden.

– Här i Skövde är vi vana vid att anpassa oss efter svängningarna i produktionen, så jag känner ingen större oro för vår del, även om det givetvis är tråkigt när så många drabbas, säger Saklanti.

Verkstadsklubbens ordförande Lars Ask hade aningar om att något var på gång, då sparpaket i höstas inte var tillräckligt för att uppfylla ledningens sparbeting på fyra miljarder om året.

– Ur det perspektivet var detta ingen överraskning, men det låter alltid dramatiskt när så många personer berörs. Hur det påverkar oss är alldeles för tidigt att säga, om det överhuvudtaget slår mot produktionen, säger Ask.

SLA har även sökt Jens Holtinger, chef för motorfabriken i Skövde, men han var inte tillgänglig för kommentarer under torsdagen.

  • Thomas Hagström, Lena Jonsson